Boston Consulting Group start BCG Digital Ventures

24 februari 2014 Consultancy.nl

Boston Consulting Group (BCG) heeft een separaat digitaal label gelanceerd: BCG Digital Ventures. Met het nieuwe label van BCG is er opnieuw een wereldwijde consultingorganisatie die een aparte praktijk heeft gecreëerd om zijn consulting-, design- en technologie diensten voor digitale transformaties te combineren. Opvallend is dat een groot gedeelte van de top van BCG Ventures bestaat uit voormalig Booz Digital adviseurs, die besloten om Booz & Company te verlaten na de overname door PwC.

Digital consultancy
Het voordeel van digital is inmiddels een bekend fenomeen binnen de markt. Wereldwijde organisaties adopteren massaal digitaliseringsconcepten, Big Data en Analytics om een competitief voordeel ten opzichte van hun concurrenten te verkrijgen. De groeiende vraag naar digitale ondersteuning heeft tegelijkertijd geleid tot de opkomst van een nieuw en lucratief segment binnen de consultingmarkt: digital consulting. Grote consultingorganisaties zijn snel ingesprongen op deze trend door hun eigen aparte digitale praktijken te starten.

Zo lanceerde Deloitte in 2012 Deloitte Digital, en volgde vorig jaar onder meer Accenture Booz & Company en Capco met repectievelijk Accenture Digital, Booz Digital en Capco Digital. Specifiek inzoomend op de Nederlandse markt zagen we bijvoorbeeld de lancering van VODW Digital, hebben digitale specialisten als SparkOptimus sterke groei geboekt en hebben diverse nieuwe niche spelers de markt betreden (bijvoorbeeld Dicitas Consulting).

Digital Consultancy

Boston Consulting Group
Onlangs besloot ook strategie consultant Boston Consulting Group om de digitale markt met een afzonderlijk label te betreden. De nieuwe entiteit – genaamd ‘BCG’ Ventures – biedt consulting-, design- en technologiediensten om klanten te helpen met strategische digitale vraagstukken.

In tegenstelling tot het traditionele strategy consulting aanbod, bevat BCG Ventures ook experts op andere gebieden zoals online, social media, innovatie en technologie. “In de snel veranderende samenleving is het inzetten van de kracht van digitale technologie niet alleen essentieel voor het behoud van de concurrentiepositie, maar des te meer om de spelregels te veranderen. Om klanten te helpen met deze taak hebben we besloten om onze eigen digitale ervaring en expertise te bundelen in BCG Digital Ventures” aldus Rich Lesser, wereldwijde CEO van BCG.

BCG Ventures
De nieuwe BCG unit is gevestigd in Manhattan Beach, Los Angeles. De praktijk telt volgens BCG al zo'n 300 toegewijde professionals gevestigd in Los Angeles, San Francisco, Seattle en Boston. De Europese markt, waaronder Nederland, zal vooralsnog vanuit Londen worden gerund en de Aziatische markt wordt afgedekt door Sydney.

BCG Digital Ventures

“Digital Consulting zet de bestaande traditionele bedrijfsmodellen iedere dag weer op hun kop. Onze unieke combinatie van capaciteiten en toegang tot intellectueel eigendom zorgt ervoor dat onze klanten exponentiële digitale groei en bovenmatige returns kunnen behalen” aldus Lesser. De belangrijkste focus zal het helpen van klanten zijn op drie gebieden:

BCG Digital - Diensten

Booz Digital
BCG Ventures zal worden geleid door Jeff Schumacher, de voormalig wereldwijde Managing Director van Booz Digital. Na jarenlange ervaring binnen consulting, waaronder periodes bij Accenture, Deloitte, IBM en McKinsey & Company, lanceerde Schumacher in 2011 Axon Advisory, een specialist in digitale consulting. Binnen een jaar groeide de organisatie snel en werd gekocht door Booz & Company, die de unit hernoemde naar Booz Digital.

Echter, na de overname van Booz door PwC Advisory besloot een groot deel van Booz Digital’s management team zich niet bij PwC te voegen. Het samenvoegen van pure strategy consulting organisaties met de Big 4 firma’s staat bekend om zijn slechte track record (‘botsen van culturen’), en onder aanvoering van Schumacher besloot een grote groep consultants om de nieuwe PwC-Booz combinatie te verruilen voor BCG Ventures.

Booz Digital

Hoewel noch BCG noch Booz enige details naar buiten hebben gebracht over de exacte aantallen, laat een analyse van Consultancy.nl zien dat alle drie oorspronkelijke oprichters van Booz Digital (Jeff Schumacher, Sean Collins en Simon MacGibbon) zijn overgestapt. Bovendien laten LinkedIn gegevens zien dat tenminste 20 andere senior Booz Digital adviseurs dezelfde stap hebben gemaakt.

Nieuws

Meer nieuws over