Eurogroup Consulting: Supply chain strategie van 2020

24 februari 2014 Consultancy.nl

Als gevolg van de enorme veranderingen binnen de retailmarkt zal in de komende jaren ook de supply chain strategie van retailers fundamenteel wijzigen. In het kader van het Shopping2020* project onderzocht de expertgroep Supply Chain, onder leiding van adviesbureau Eurogroup Consulting en GS1 Nederland, welke supply chain strategieën organisaties moeten volgen om succesvol te blijven in de off- en online retailmarkt van 2020.

De uitkomst: er zijn drie essentiële pijlers waarop (online) retailers zich moeten richten: Flexibiliteit, Samenwerking en Informatie. Als deze drie factoren niet succesvol binnen de organisatie worden doorgevoerd, dan zullen ze de concurrentiestrijd in de retailmarkt van de toekomst gaan verliezen.

Eurogroup - Building the shopping 2020 supply chain

Online Retail markt
Op dit moment is de Nederlandse online retail markt goed voor zo’n omzet van €10,4 miljard. De onderzoekers voorspellen echter voor de komende jaren een enorm groeipotentieel voor retail-organisaties. Als retailers in de komende vijf jaar stilzitten en nauwelijks investeren in de online retail markt, dan zal de markt in 2020 naar verwachting in ieder geval zo’n €19,4 miljard waard zijn. Investeren retailers echter actief in het stimuleren van groei van de Nederlandse markt – zowel voor binnenlandse als buitenlandse shoppers – dan zal volgens de onderzoekers het omzetpotentieel vele malen groter zijn. In een dergelijk optimistisch scenario kan de online retail markt in Nederland zelfs uitgroeien naar een waarde van €33,2 miljard.

Growth of e-commerce

Nieuwe trends
Naast deze enorme stijging in de e-commerce uitgaven, veranderen ook de verwachtingspatronen van consumenten. Zo verwachten consumenten steeds vaker levering op dezelfde dag. En zo speelt Google al slim in op deze trend door het lanceren van de dienst Google Express, een 1 uur leveringsdienst voor Google Shopping. Verder zal de supply chain door diverse overige externe trends beïnvloed worden, zoals de druk van de markt om duurzamer te werken, de introductie van nieuwe technologieën en de invoering van nieuwe wetgeving.

Supply Chain van de toekomst
De grote vraag blijft: Zijn retailers op supply chain gebied klaar voor de veranderende retailmarkt? Volgens de expertgroep Supply Chain kunnen retailers de toekomstige supply chain strijd alleen winnen als ze drie supply chain capaciteiten ontwikkelen rondom ‘Flexibiliteit’, ‘Samenwerking’ en ‘Informatie’.

3 Supply Chain adviezen

Flexibiliteit
Flexibiliteit in bevoorrading en voorraadbeschikbaarheid in alle kanalen zal een enorm belangrijke competentie worden. Het belang van flexibiliteit geldt voor elke dimensie van de supply chain: voor de manier van inkopen, voorraad & planning, handling & transport, maar ook voor retouren & restanten. Door flexibele oplossingen binnen deze dimensies kunnen bijvoorbeeld klanten hun producten sneller ontvangen, is er meer maatwerk mogelijk, en kunnen voorraadrisico’s verminderd worden.

Samenwerking
Zowel binnen de eigen organisatie als met supply chain partners (of soms zelfs met concurrenten) is samenwerking essentieel. Het belang van een goede samenwerking geldt voor elke dimensie van de supply chain: voor de manier van inkopen, voorraad & planning, handling & transport, maar ook voor retouren & restanten. Denk bijvoorbeeld aan het delen van verkoopinformatie tussen de retailer en de producent om efficiënte voorraadplanning mogelijk te maken en overproductie te voorkomen. Over de hele keten is samenwerking bevordelijk voor het realiseren van synergieën, waardoor kosten-besparingen en efficiëntieverbeteringen mogelijk worden.

Eurogroup - Online Retail

Informatie
Het belang van (het delen van) informatie is op iedere dimensie van de supply chain van toepassing: voor de manier van inkopen, voorraad & planning, handling & transport, maar ook voor retouren & restanten. Het gaat hierbij om informatie richting de klanten (zoals productdata), maar ook informatie-uitwisseling binnen de organisatie en overige supply chain partners (zoals voorraad- of transport data). Het investeren in ICT oplossingen voor meer standaardisatie van informatie is hierbij essentieel.

Supply Chain rapport
Bekijk voor meer informatie over het supply chain onderzoek het Shopping2020 Supply Chain rapport.

Overige Shopping2020 berichten:
- Shopping2020: Omni-channel succesformule retailers
- Shopping2020: Stijgende ecommerce funest voor milieu
- Innopay: Nederlanders geen big spenders online

* Over Shopping2020: Het onderzoeksprogramma Shopping2020, waaraan zestien brancheorganisaties deelnamen, gaf een toekomstvisie op de (online) verkoop van producten en diensten in een breed maatschappelijk perspectief. De expertgroep Supply Chain was 1 van de 19 expertgroepen binnen het programma en stond onder leiding van adviesbureau Eurogroup Consulting en GS1 Nederland.

Nieuws