Capgemini: Cloudadoptie lijkt volwassen te worden

24 februari 2014 Consultancy.nl

Veel bedrijven overwegen of stappen in hoog tempo over naar cloudoplossingen. Uit een recent onderzoek van Capgemini (in combinatie met Coleman Parkes Research), op basis van meer dan 400 CxO-interviews, blijken veel bedrijven volwassen in de adoptie van cloudoplossingen.

Naast de bekende voordelen van economy of scale en time to market, is een cloudstrategie erg in trek bij het realiseren van nieuwe bedrijfsinitiatieven met nieuwe applicaties. Veel van dergelijke oplossingen zijn te kenmerken als ‘edge’ applicaties, applicaties die zich aan de randen (waar vaak interactie met klanten, medewerkers of burgers plaatsvindt) van de bedrijfsvoering begeven als uitbreiding op de kernprocessen.

Meer dan 78% van de onderzochte bedrijven geeft aan dat deze applicaties direct op een nieuw cloudplatform worden gerealiseerd. Traditioneel was de focus qua cloud vaak gericht op de migratie en uitfasering van legacy toepassingen en systemen. Uit dit onderzoek blijkt ook weer dat deze toepassingen juist  vaak met rust worden gelaten (‘Hands-off’strategie), zolang ze nog naar behoren functioneren.

Capgemini - Cloudadoptie

Gelaagdheid

Deze tendens werkt de behoefte aan goede orchestratie van de IT en cloudarchitectuur in de hand. Door verschillende van elkaar gescheiden lagen te onderkennen en logisch in te delen, kunnen nieuwe applicaties snel worden uitgerold, met inachtneming van de beveiligings-, performance en masterdata eisen. Cloudapplicaties bevinden zich vaak in de bovenste laag van de architectuur, waar de interactie en gebruikerservaring het meest belangrijk is. Hoe meer applicaties zich gedragen als wat de gebruiker ook kent uit zijn eigen omgeving (Facebook, Google, Twitter of bijvoorbeeld mobile apps), hoe groter de adoptie zal zijn, en hoe productiever de gebruiker wordt.

Best Practices

Een andere prominente business driver om naar cloudapplicaties te bewegen is de adoptie van industry best practices om de operatie zo efficiënt mogelijk te laten draaien. De meeste cloudoplossingen dekken 'out of the box' al veel van de bestaande bedrijfsprocessen af; processen zoals CRM, ERP, HRM of Finance. Met de adoptie van een cloudoplossing met voorgedefinieerde werkstromen, conformeert een bedrijf zich niet alleen aan een ‘industry standard’ in een domein, maar blijft het ook in de toekomst in lijn met de eisen en wensen die deze industrie of markt verlangt. Dit gold al voor start-ups, maar dezelfde dynamiek ontstaat nu bij de grotere corporates en enterprises.

Capgemini - Cloudcomputing

Hoe meer ‘template-driven’ en met minimale configuratie een bedrijfsproces kan worden gerealiseerd in een oplossing, des te sneller kan een wereldwijde uitrol plaatsvinden  en des te groter zal de return on investment (ROI) zijn.

Application Platform as a Service

Dit verklaart ook de positie van salesforce.com ( rechtsboven) in het meest recente Gartner Quadrant voor Application Platform as a Service (aPaaS). Salesforce.com heeft met het eind vorig jaar gelanceerde salesforce1 platform alle tooling vrijgegeven waar ook de salesforce.com producten zelf mee ontwikkeld zijn. Daarnaast richt het platform zich duidelijk niet alleen op de software-ontwikkelpartijen, maar ook op de eindgebruikers van een gebouwde oplossing (meestal ‘de klant’), interne medewerkers en beheerders. Met deze pure ‘Platform Play’ van salesforce.com, krijgen bedrijven een platform in huis met enerzijds krachtige producten voor sales, service en marketing, maar ook direct een ‘business agility layer’ om nieuwe en toekomstige applicaties op te ontwikkelen.  Waar men vroeger met een lege pagina begon een applicatie te schrijven, klik je met salesforce1 via configuratie objecten, velden, werkstromen en rapporten in elkaar.

Lennart de Graaff - Capgemini

Voordeel van deze point & click aanpak is dat er veel dichter op de business wordt gezeten om een applicatie goed te laten functioneren, bijkomend voordeel is ook dat de (IT-) budgetten verschuiven naar de business. Lange requirements-workshops, scoping sessies, watervalprojecten of maandenlang programmeren zijn er niet meer bij; met live prototyping ziet de business user meteen het resultaat!

Een artikel van Lennart de Graaff, salesforce.com expert bij zakelijke dienstverlener Capgemini.

Nieuws

Meer nieuws over