Deloitte: Duitse ANWB fraudeerde met autoverkiezing

19 februari 2014 Consultancy.nl

Autoliefhebbers in Duitsland zijn opgeschrikt door een groot schandaal. De Duitse automobilisten-vereniging ADAC heeft jarenlang de verkiezing van de ‘Gele Engel’, voor de populairste auto van het jaar, gemanipuleerd. Dat blijkt uit een onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte. Op die manier probeerde de vereniging te voorkomen dat bepaalde automerken de lijst zouden domineren.

Autoverkiezing

Het Big 4 kantoor bracht aan het licht dat de Duitse wegenbond in de periode 2009-2013 flink geknoeid heeft met de nationale autoverkiezing. Vooral in de top vijf vond er een stoelendans plaats: zo behaalde de Volkswagen Up onder de leden slechts een 12de plek, terwijl het model uiteindelijk op plaats vijf terechtkwam. Voor de periode 2005-2008 konden de Deloitte-onderzoekers niet achterhalen wat de cijfers waren.

Duitse ANWB fraudeerde met autoverkiezing

Stemmen

Naast de ongure praktijken rond de ranking, wisten het accountants- en adviesbureau eveneens te ontdekken dat het aantal uitgebrachte stemmen onmogelijk juist kon zijn. In 2009 werden er 80.221 stemmen geteld, terwijl dit aantal volgens de persverklaring van ADAC op maar liefst 220.898 uitkwam.  

Traumahelikopter

Alexander Dobrindt, de Duitse minister van Verkeer, riep ADAC onlangs al op het matje en eiste dat de automobielvereniging zijn oorspronkelijke werkzaamheden weer zou oppakken: onder meer het vertegenwoordigen van het belang van de automobilist. Eerder was bestuursvoorzitter Peter Meyer al ten val gekomen, toen bleek dat hij voor vertier met medebestuurders enkele keren gebruik had gemaakt van traumahelikopters.

Nieuws