Finext: 5 voordelen van arbeidsvoorwaarden in cloud

04 maart 2014 Consultancy.nl

Veel bedrijven maken inmiddels gebruik van de cloud voor de opslag en verwerking van hun data. Op het gebied van Human Resources, waaronder compensation & benefit (arbeidsvoorwaarden) gegevens, zijn organisaties nog vaak terughoudend. Volgens Jurian Kaljee, adviseur bij Finext, laten bedrijven hier kansen liggen. Hij zet 5 voordelen van arbeidsvoorwaarden in de cloud op een rij.

1. Eenvoudig dealers, partners en agents onderdeel maken van je compensatiebeleid

Voor organisaties die nu al werken met compensatieplannen voor hun dealers, partners of agents is het van belang om snel en transparant inzicht te geven in de beloning. Door gebruik te maken van een cloudoplossing bied je de externe salesforce makkelijk inzicht in de geleverde prestaties en bijbehorende beloningen. De snelle toegankelijkheid van de informatie, niet alleen op de laptop maar op allerlei mobiele apparaten, biedt zowel de partners als de eigen organisatie direct inzicht in de voortgang en status. Aan het eind van het kwartaal hoef je niet met de business partners rond de tafel te zitten en verschillende spreadsheets naast elkaar te leggen om tot overeenstemming te komen over de hoogte van de beloning.

Belonen in de cloud loont

Bovendien wordt inzichtelijk hoe deze prestatie zich verhoudt tot de prestaties van anderen in het netwerk. Door de gezonde onderlinge competitie die zo ontstaat worden de verkopen nog eens extra gestimuleerd.

Daarnaast heeft de organisatie ook te maken met het verloop van dealers, partners en agents. Door de flexibiliteit en schaalbaarheid van de cloud kan hier direct op ingespeeld worden. Wanneer een partner stopt is meteen duidelijk wat de eindafrekening is. Nieuwe partners kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan het lopende compensatieplan.

2. De hele keten in de cloud

Vaak hebben organisaties een deel van het verkoopproces al in de cloud onder gebracht. Denk bijvoorbeeld aan payroll- en CRM-systemen als SAP, PeopleSoft en SalesForce.com. Juist door ook gebruik te maken van de cloud voor compensation & benefitsoftware ontstaat er flexibiliteit en schaalbaarheid in het gehele proces, van brondata tot bruikbare managementinformatie. De meeste cloudaanbieders hebben interfaces klaar om verschillende systemen met elkaar te koppelen. Hierdoor is een snelle implementatie mogelijk.

Finext Communicatie en Media

3. Je vertrouwelijke data veilig

De beveiliging van data is voor financiële professionals altijd een belangrijk aandachtspunt. De mogelijkheden om data in de cloud te beveiligingen zijn de laatste jaren sterk verbeterd. Cloudaanbieders zijn zich er terdege van bewust dat dit onderwerp een issue is voor veel bedrijven. Dat betekent overigens niet automatisch dat iedere aanbieder ook zijn zaken op orde heeft; vraag door. Ook de wet- en regelgeving met betrekking tot vertrouwelijkheid van data verschilt van land tot land.

Een goede cloudaanbieder heeft de beveiliging van data als topprioriteit. Doordat de beveiliging van deze cloudaanbieders meer up to date is dan bij de gemiddelde organisatie, is de vertrouwelijke data in de cloud echt veilig.

4. Snelle implementatie met minimum gebruik van eigen IT-resources

Bij on-premise oplossingen heeft een organisatie vaak hoge kosten voor het ontwerpen, inrichten en beveiligen van de infrastructuur om effectief compensation & benefitbeleid mogelijk te maken. Als klap op de vuurpijl wordt dit alles ingericht en beheerd door eigen IT-resources. Kortom, dit brengt behoorlijk hoge kosten en afhankelijkheid van IT met zich mee. Bij een cloudoplossing zijn deze, vaak complexe, implementaties niet aan de orde. De cloudaanbieder heeft dit alles al tot in de puntjes verzorgd. Dit betekent dat je als organisatie snel aan de slag kunt met de compensatieplannen.

Jurian Kaljee - Finext

5. Alleen betalen voor wat je gebruikt

Traditionele on-premise installaties gaan vaak gepaard met grote investeringen in één keer. Bij cloud computing ligt dit anders. Hier wordt bijvoorbeeld betaald per maand per gebruiker. Het is te vergelijken met het wagenpark. Vroeger kochten bedrijven auto’s en werden deze op de balans gezet en afgeschreven. Tegenwoordig worden auto’s geleaset en vallen de kosten in de resultatenrekening. Zo ook bij de cloudoplossing. Per maand kunnen gebruikers in- of uitgeschakeld worden. Hierdoor wordt alleen betaald voor het aantal gebruikers dat daadwerkelijk werkt met de software. Daarnaast geeft het de organisatie een stuk flexibiliteit en schaalbaarheid die niet gerealiseerd kan worden met een on-premise oplossing.

Belonen via de cloud

Ook voor compensation & benefitoplossingen biedt de cloud vele mogelijkheden. Met toegankelijk inzicht en gebruiksgemak wordt het compensation & benefitproces eenvoudiger en effectiever. Tegelijkertijd biedt het ‘betaal voor wat je gebruikt’-principe kansen voor kostenbesparingen. Kortom, belonen via de cloud loont wel degelijk.

Nieuws