VODW: Marketing anno 2014 complexer dan vroeger

28 februari 2014 Consultancy.nl

Nu dat organisaties hun pijlen geleidelijk aan verschuiven van kostenbesparing naar groei komt marketing ook steeds meer in de schijnwerpers in bestuurskamers. Volgens Maton Sonnemans, partner bij VODW, is het echter van belang dat bestuurders niet blindelings terugvallen op de traditionele marketing principes en technieken die hun in de goede ouwe tijden succes heeft opgeleverd. Marketing is namelijk in de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Drie redenen liggen volgens Sonnemans hieraan ten grondslag:

1. Marketing dient de belangen van bedrijf, klant én maatschappij

Marketing anno 2014 is een balanceer act waarin de belangen van de klant, die van de onderneming zelf én die van de maatschappij gediend moeten worden. En dat is best een hele kunst met alle risico’s van dien. Als onderneming wil je niet in het nieuws komen omdat je het niet zo nauw neemt met de belangen van klant of maatschappij. Je zou ook kunnen zeggen dat het marketingvak daarmee ook een stuk relevanter en interessanter is geworden.

VODW - Marketing anno 2014

2. Marketing moet een hoger rendement op elke geïnvesteerde euro realiseren

Marketing anno 2014 kan het zich niet meer permitteren slordig of kwistig te zijn met de financiële uitgaven. Overall staan de budgetten onder druk en tegelijkertijd is er meer ‘marketingperformance’ nodig om de klanten te verleiden. Marketing moet meer output leveren voor minder geld. Dat vraagt zowel om inzicht in de cijfers als om creatieve oplossingen in de marketingmix. Want de zelfde dingen doen als vroeger, maar dan met minder geld is geen recept voor autonome groei…

3. Marketing moet technologie en nieuwe werkwijzen begrijpen en toepassen

Last but not least zorgt technologie voor een nieuwe dimensie bij marketing anno 2014. Niet alleen zijn Big Data en Digital onderwerpen waar de marketeer van nu in thuis moet zijn. Ook werkwijzen uit de wereld van technologie zoals agile scrum, het op de markt brengen van beta versies en open source vormen hele nieuwe paradigma's voor de marketingorganisatie. De marketingorganisatie die niet alleen de markt moet inspireren, maar ook intern de aanjager moet zijn voor verandering en vernieuwing.

Maton Sonnemans - VODW

Nieuws

Meer nieuws over