HTL: Sotsji ook na Winterspelen toeristische trekpleister

13 februari 2014 Consultancy.nl

De Olympische Winterspelen in Sotsji zijn in volle gang. Naar verwachting trekken in totaal zo’n 1,2 miljoen toeristen de komende twee weken naar de Russische stad in de provincie Krasnodan. Maar als het aan investeerders ligt, dan verandert de stad na het doven van de Olympische vlam niet in een toeristische spookstad, Integendeel, als plannen realiteit worden dan wordt Sotsji een van de nieuwe toeristische trekpleisters van Rusland, zowel in de zomer als de winter.

In het onderzoek ‘Toerisme in Sotsji’ van Horwath HTL analyseert het adviesbureau de hotelmarkt in de Sotsji regio. De cijfers laten de enorme ontwikkeling zien die nodig was om de regio klaar te stomen voor de Olympische Winterspelen 2014. Twee jaar geleden was er nog slechts één internationale hotelkeren in Sotsji. De afgelopen 24 maanden, en met name de afgelopen 4 weken, zijn hier 30 hotels bijgekomen met in totaal 9.000 hotelkamers. Om de omvang van de ontwikkeling te illustreren – in 2006 besloot de gemeente Amsterdam eveneeens 9,000 nieuwe hotelkamers te realiseren, maar dit doel zal naar verwachting pas eind 2015 worden bereikt.

Horwath HTL - Sotsji 2014

Ketens die hotels hebben geopend in Sotsji zijn onder meer de Russische Azimut Hotels en Heliopark, maar ook Amerikaanse en Europese ketens als Marriott, Hyatt, Swissotel en Accor. Ook de van oorsprong Nederlandse hotelketen Golden Tulip heeft nu 3 hotels in de Russische stad, met in totaal ruim 600 hotelkamers.

Het aanbod een boost geven is een kant van de medaille, maar de sleutel voor Sotsji ligt in het aantrekken van een groot aantal toeristen. Volgens de consultants van Horwath HTL zijn er diverse redenen aan te wijzen waarom de regio in de smaak zal vallen. Zo is Sotsji een unieke bestemming waar zowel in de zomer als in de winter een hoogseizoen geldt. In slechts 45 minuten ben je vanuit het centrum in de bergen en door nieuwe treinverbindingen is de bereikbaarheid goed op orde. Verder is Sotsji internationaal ingesteld en is er geen sprake van problemen door taal- en culturele verschillen. Tot slot is Sotsji  steeds makkelijker te bereiken voor toeristen overal ter wereld, door de uitbreiding van de capaciteit van de luchthaven.

Horwath HTL - Hotel Tourism and Leisure

“Sotsji heeft alle ingrediënten voor succes. Dankzij de Olympische Spelen en Formule 1 zal het snel een zeer bekende bestemming en merknaam worden, met twee hoogseizoenen” zegt Marius Gomola, directeur van de Russische landenorganisatie van Horwath HTL Rusland. Toch ziet de adviseur ook uitdagingen: “Wat momenteel nog ontbreekt is echter een omvattende en afgestemde strategie voor het vullen van de hotelkamers na de Spelen. Uiteindelijk is een organisatie voor destinatiemarketing nodig, die Sotsji kan verkopen en promoten bij de reisagenten en touroperators die de gasten kunnen leveren. Als ze dat kunnen realiseren, en de regering zich ook na de Spelen blijft inspannen voor het resort, zal Sotsji zijn plaats kunnen veroveren op de toeristische markt.”

Nieuws

Meer nieuws over