BCG ontwikkelt organisatiestructuur van Spencers Retail

11 februari 2014 Consultancy.nl

De Indiase supermarkt- en hypermarket operator Spencer’s Retail heeft Boston Consulting Group (BCG) ingehuurd om een nieuwe organisatiestructuur te ontwerpen. Met het nieuwe model op z’n plek, hoopt de retailer om beter voorbereid te zijn voor de ‘up-or-out’ strijd die de komende jaren binnen de Indiase retailmarkt wordt verwacht.

Spencer’s Retail heeft momenteel 120 winkels in India. Zo’n 75% van de omzet verdient de supermarkt met voedingsmiddelen, hoewel het ook een breed spectrum aan huishoudelijke artikelen biedt.

In de afgelopen jaren heeft Spencer’s Retail niet al te best gepresteerd. Tijdens de boekjaren 2012 en 2013 boekte het een bruto en netto verlies. De resultaten laten echter – na een reeks van grote operationele transformaties – laten een positieve trend zien. Zo heeft het retailbedrijf bijvoorbeeld de gemiddelde omzet per vierkante meter fors weten op te krikken en bracht het diverse andere financiële kengetallen weer terug in de zwarte cijfers.

Spencers bcg

De retailmarkt in India zal naar verwachting in de komende jaren een enorme transformatie ondergaan. De Indiase regering besloot onlangs om de FDI normen voor buitenlandse bedrijven te matigen, waardoor grote wereldwijde spelers nu meer ruimte hebben om de markt te betreden. De Britse retailgigant Tesco kondigde al vroeg aan dat het zo’n $110 miljoen in India zal investeren, en Unilever volgde het voorbeeld al snel met een soortgelijke verklaring dat het van plan is hun lokale aanwezigheid in India te vergroten door partnerships en joint ventures. Als gevolg van de toenemende concurrentie, en met het oog op de huidige situatie, besloot het management van Spencer’s Retail om onlangs strategie adviesbureau BCG in te huren.

BCG krijgt de taak om een organisatiestructuur te ontwikkelen die toekomst-bestendig is, waaronder op het gebied van sales, marketing en back-office functies zoals IT en Legal. Bovendien zullen de consultants op zoek gaan naar manieren om de resultaten binnen de winkels te verbeteren en best practices binnen het winkelnetwerk uit te rollen. Tot slot zal The Boston Consulting Group kijken naar hoe de Indiase retailer het gebruik van klantanalytics kan optimaliseren voor commerciële doeleinden om zo hun marktaandeel te verhogen.

Nieuws