Simon Kucher partner Onno Oldeman op RTL Nieuws

10 februari 2014 Consultancy.nl

Afgelopen donderdag zond RTL Nieuws een item uit over het toenemende gebruik van dynamisch prijzen door retailers. Al veelvuldig gebruikt door grote retailers als Amazon en vliegtuig-maatschappijen, gaan nu ook ‘lokale’ retailers als Media Markt en e-commerce spelers de prijzen van producten proactief aanpassen aan de hand van bezoekersprofielen en prijsontwikkelingen in de markt. In de uitzending komt Onno Oldeman, Managing Partner van Simon-Kucher & Partners in Nederland en pricing-specialist, aan het woord.

Door de opkomst van online kanalen en vergelijkingssites kunnen consumenten steeds gemakkelijker op zoek naar de goedkoopste aanbiedingen. Door deze vlijmscherpe concurrentie zijn retailers genoopt hun prijsbeleid aan te passen, in vakjargon bekend als dynamisch prijzen. Aan de hand van persoonlijke profielen van klanten, prijzen van concurrenten en overige informatie die via de Big Data berg naar boven komen drijven worden prijzen bijna real-time aangepast. Zo is het goed mogelijk dat een televisie, koelkast of wasmachine de ene dag goedkoper is dan de andere.

Onno Oldeman - Simon-Kucher & Partners

Voor de consument is het voordeel helder: meer prijsconcurrentie betekent betere deals. “Op lange termijn worden de verschillen in prijs steeds kleiner. Dat geldt ook op onlinegebied”, aldus Oldeman tegenover RTL Nieuws. Maar er kleven ook nadelen aan de verregaande datatechnieken van retailers, stelt de adviseur. “Het kiezen voor consumenten wordt steeds beperkter.”

Nieuws

Meer nieuws over