8 tips voor consultants om fit te blijven op kantoor

14 februari 2014 Consultancy.nl

Volwassenen moeten minimaal 5 dagen per week 30 minuten matig intensief bewegen of 3 dagen per week minimaal 20 minuten intensief bewegen*. Voor sommige werknemers is deze doelstelling goed haalbaar - arbeid staat bij hun direct in relatie met voldoende lichaamsbeweging. Echter voor een groot deel van de werkende bevolking is voldoende beweging een uitdaging. Met name mensen met een zogenaamd ‘zittend beroep’ – zoals consultants die urenlang werken aan powerpoints en analyses – vinden het in de praktijk lastig om aan deze norm te voldoen. 8 tips aan adviseurs die behoefte hebben aan meer beweging.

1. Wees een actieve forens

Heb je de mogelijkheid om te fietsen of zelfs wandelen naar je werk, maak daar dankbaar gebruik van. Kans is groot dat je op de heen en terugweg al genoeg minuten aan lichaamsbeweging hebt verricht. Maak anders gebruik van het openbaar vervoer, hierdoor wandel je opgeteld aardig wat meters.

Zakenman in auto

2. Toch met de auto? Parkeer wat verderop

Zorg ervoor dat als je toch met de auto naar het werk rijdt, je een paar honderd meter verderop parkeert. Het is een simpele manier om ervoor te zorgen dat voordat de werkdag begint, er toch al minimaal 5 minuten beweging verricht is. Neem wel een paraplu mee voor de regenachtige dagen.

3. Eenmaal aangekomen op kantoor? Neem de trap

Een hele krachtige en simpele manier om je hartslag te verhogen, is het nemen van de trap. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het UMC Utrecht dat als je de trap neemt er 11x zoveel calorieën worden verbruikt.

4. Koffie? Kies het automaat verderop

Alle beetjes helpen en hierdoor zorg je ervoor dat je dichter bij het doel van minimaal 30 minuten bewegen per dag komt. Daarnaast leer je misschien nieuwe collega’s kennen. Neem in plaats van koffie ook eens een glas water.

5. Lunchtijd? Ga lekker wandelen in de buitenlucht

Als je meer dan 5,5 uur werkt, heb je volgens de Arbeidstijdenwet recht op 30 minuten pauze. Na een matig intensieve wandeling heb je het minimum aan dagelijks beweging al bereikt. Spoor je collega’s ook aan en maak er een groepswandeling van, goed voor de teambuilding.

6. Vraag aan je collega? Loop er eens gezellig naartoe

Je verbetert niet alleen je communicatievaardigheden, maar verbrandt tegelijkertijd ook calorieën. Afhankelijk van je aantal vragen op een dag, kan dit aardig optellen.

7. Sporten via je werkgever? Doen!

Veel werkgevers bieden een aantrekkelijke korting op een sportschoolabonnement of hebben zelfs een fitnessruimte in het gebouw. Dit is een ideale manier om ervoor te zorgen dat je aan voldoende beweging komt.

Blijf fit in de gym

8. Zit je goed? Verstel je stoel en bureau naar een comfortabele, rechte houding

Veel werknemers hebben nek en rugklachten, zorg ervoor dat de stoel en het bureau bijdragen aan een actieve levensstijl door je rug en nek in goede conditie te houden.

* Trendrapport ‘Bewegen en Gezondheid 2010-2011’ van onderzoeksbureau TNO.

Nieuws

Meer nieuws over