Dominante marktpositie breedband voor UPC - Ziggo

06 februari 2014 Consultancy.nl

Onlangs werd bekend dat Liberty Global, moederbedrijf van UPC, dicht is bij een overname van Ziggo. De Amerikanen zijn bereid zo’n €10 miljard neer te leggen voor het kabel- en mediabedrijf. Telecom specialist Paul Brand van Stratix voorspelt echter dat de overname zal leiden tot gewijzigde marktverhoudingen en daardoor kan de Autoriteit Consument en Markt nog wel eens dwars komen te liggen. De zorgen omtrent de dominante marktpositie van het nieuwe kabelbedrijf nemen toe. 

Brand baseert zijn uitspraken op eerdere conclusies van voormalig telecom toezichthouder OPTA –  het huidige ACM* – waarin besloten werd dat Ziggo en UPC ieder geen markdominatie hadden. “In deze analyses zijn echter de landelijke markt als uitgangspunt genomen en niet de regionale”, aldus de Stratix adviseur.

Overname Ziggo leidt tot jarenlange rechtszaken

Volgens de consultant kan het nieuwe gefuseerde kabelbedrijf in bepaalde marktsegmenten een te grote marktpositie krijgen. In een aantal domeinen, zoals televisie- en radioactiviteiten, zal er naar verwachting geen sprake zijn van marktoverwicht, maar bij het breedband segment zal dit wel het geval zijn. De kans is daarom groot dat ACM bij de overname van Ziggo door Liberty Global gaat eisen dat het kabelnetwerk ook voor andere aanbieders opengaat, voorspelt Brand. Een dergelijk besluit van de ACM zal echter leiden tot een vertraging van de integratie- en uitrolplannen.

“Als de ACM hiervoor eisen gaat stellen, dan kan het nog een langdurig proces worden”, stelt Brand. Naar verwachting zou de publieke toezichthouder een aantal jaar moeten uittrekken voor een uitgebreide marktanalyse en zogeheten ‘antitrust’ procedure. Ondertussen dreigen ook lopende rechtszaken nog zeker drie jaar voort te slepen, aldus Brand.

* In 2011 ontstond de Autoriteit Consument en Markt na de fusie tussen de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de telecomwaakhond OPTA.

Nieuws

Meer nieuws over