Ex-McKinsey topadviseur bepleit fusie NS en Prorail

04 februari 2014 Consultancy.nl

Spoorwegbeheerder NS en spoorvervoerder ProRail moeten per direct weer samengevoegd worden. Hiervoor pleit Jaap Bierman, voormalig topadviseur van McKinsey & Company. Opmerkelijk genoeg mag de door NS en ProRail ingehuurde Bierman zijn conclusies niet opnemen in een officieel onderzoeksrapport.

Eigenbelang

Volgens de consultant zouden zowel de NS als ProRail er goed aan doen om hun eigenbelang opzij te schuiven en ervoor te kiezen de handen ineen te slaan. Alleen zo kan er een einde worden gemaakt aan de aanhoudende malaise rondom het Nederlandse spoornetwerk. Dit blijkt uit documenten van de Volkskrant en uit gesprekken met betrokkenen.

Persoonlijke gedachten

In een reactie geven NS en ProRail aan dat het om ‘persoonlijke gedachten’ van de adviseur gaat, maar dat ze de memo van Bierman wel kennen. Dat is opmerkelijk te noemen aangezien de ex-McKinsey consultant door beide partijen zelf is ingeschakeld, om een frisse kijk te geven op de spoorwegvisie. Anderzijds valt deze reactie wel te verklaren: bij een mogelijke fusie zou de voltallige directie zijn biezen kunnen pakken.

Fusie NS en Prorail

Publiek belang

Als gevolg van het verbod op publicatie (uitgevaardigd door NS en ProRail) van een officieel onderzoeksrapport maakte Bierman notities en zou deze vorige week besproken hebben met een klankbordgroep van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur & Milieu). Bierman schrijft dat het onderzoek is geleid ten behoeve van het publieke belang: “Wat zouden we willen bereiken voor de samenleving en de treinreiziger?

Europees besluit

De uitkomst van het ‘geheime’ rapport valt ongeveer samen met het besluit van het Europees Parlement om af te zien van een gedwongen splitsing van spoorbeheer en spoorvervoer. Brussel deelt de mening van Bierman dat gedwongen marktwerking niet per se tot verbetering leidt.  

Jan Bierman

Internationaal aanzien

Bierman wordt aanschouwd als een gerespecteerd zakenman binnen het internationale bedrijfsleven. Na een carrière als supply chain adviseur bij Unilever en Maersk Line trad Bierman in 1997 in dienst van McKinsey & Company. Hij werkte ruim 6 jaar voor het grootste strategy consulting kantoor ter wereld om vervolgens de overstap te maken naar Shell, waar hij diverse leidinggevende functies bekleedde.

Maarten Veraart

Het is niet de eerste keer dat de roep om samenvoeging klinkt. Medio 2011 schreef Maarten Veraart, spoordeskundige en adviseur bij Andersson Elffers Felix, al eens dat de opsplitsing van NS en ProRail een ‘politieke vergissing’ was.

Nieuws

Meer nieuws over