Alvarez: Goedkopere streamingmuziek blijkt lucratiever

27 januari 2014 Consultancy.nl

Een recentelijk rapport van het internationale advieskantoor Alvarez & Marsal (A&M) heeft uitgewezen dat goedkopere abonnementen meer inkomsten – tot wel honderden miljoenen - genereren voor muziekstreamingdiensten. De voornaamste reden voor consumenten om niet te betalen voor muziekstreaming is de hoge prijs, aldus het Amerikaanse consultancybureau.

Upgraden

Het onderzoek, waaraan zo’n 3.300 respondenten deelnamen, laat zien dat circa 40% zijn abonnement wil upgraden, als de maandelijkse abonneekosten van een streamingsdienst verlaagd worden naar €5. Zo verwacht Alvarez dat Engeland, waar zo’n 17% van de Spotify-gebruikers een premium pakket heeft, ruim boven de €200 miljoen extra omzet per jaar uitkomt als dit gebeurt. In Duitsland, dat zo’n 9% premium Spotify-abonnees kent, wordt eenzelfde stijging voorspelt.  

Goedkopere streamingmuziek blijkt lucratiever

Hoge prijs

Bevindingen van het Amerikaanse adviesbureau laten zien dat 44% van de Britten, 41% van de Duitsers en 39% van de Amerikanen vinden dat de hoge prijs de voornaamste reden is om niet te betalen voor een muziekstreamingdienst.

Volgens het consultancybureau moeten streamingdiensten daar op inspelen: “Hoewel het verlagen van prijzen een drastische stap lijkt, is er met het juiste aanbod en de juiste prijs een mogelijkheid om een duurzame interactieve muziekhandel op te zetten, en zelfs om de Netflix van de muziek te creëren.”

Spotify

Vorige maand schrapte Spotify nog het unlimited-abonnement van €5 per maand. Reden was dat het gros van de gebruikers de gratis versie of premium-variant van €10 per maand de voorkeur gaf.

Nieuws

Meer nieuws over