BoerCroon: Voedselschandalen gevolg van lage marges

28 januari 2014 Consultancy.nl

Het was al een tijdje bekend, maar nu is het ook vastgesteld. Voedselschandalen zijn in veel gevallen een gevolg van de keiharde concurrentie in de voedselmarkt. Door te lage marges worden producenten en overige leveranciers in de voedselketen genoodzaakt om concessies te doen in kwaliteit of, in worst-case scenario's, terug te vallen op een laatste redmiddel; fraude. Een nieuw onderzoek van adviesbureau BoerCroon toont aan dat er een verband bestaat tussen het aantal voedselschandalen en de financiële druk die bedrijven voelen.

Voedselschandalen
De afgelopen jaren kwamen verschillende voedselschandalen aan het licht. Paardenvlees werd verkocht als rundvlees (zie ook ‘Supply chains oorzaak van paardenvlees schandaal’), reguliere ham als biologische ham en in 2012 overleden vier mensen na het eten van met salmonella besmette zalm van een Nederlands bedrijf.

BoerCroon - Voedselschandalen

En medio januari stond in het teken van het asbestschandaal bij Bakkersland, het grootste bakkersbedrijf in Nederland. In de ovens van Bakkersland werd asbest vastgesteld, waardoor 38 bakkers asbestkanker opliepen. TV programma Zembla suggereerde dat het bedrijf hun ovens nog niet hebben vervangen vanwege de tegenvallende marges, maar Bakkersland sprak dit tegen en gaf aan dat er geen gezondheidsrisico’s werden genomen. “Je kan niet zomaar een paar ovens stilzetten en vervangen. Dan valt de productie stil”, legde een woordvoerder uit.

Onderhandelingspositie afgekalfd

Toch spelen (tegenvallende) marges in de Nederlandse voedselindustrie volgens de onderzoekers een belangrijke rol. Die marges liepen tussen 2009 en 2012 met een derde terug van 4,4% naar 3,1%. In 2013 zakte de marge naar onder de 3%. De marges zijn hard gedaald doordat grote supermarktketens en inkooporganisaties steeds meer macht hebben gekregen de afgelopen jaren. De onderhandelings-positie van voedselleveranciers is hierdoor afgekalfd. Ze kunnen vaak niet veel anders dan de prijzen accepteren omdat ze afhankelijk zijn van de drie grote supermarkten AH, Jumbo en Superunie.

Grote supermarkten

Verschillende strategieën

De prijsverlagingen dwingen leveranciers volgens onderzoekers Maarten Vijverberg en Daan Haeck om te werken met goedkopere ingrediënten, slechter materiaal of personeel of met minder kwaliteitscontroles. BoerCroon nam de financiën van meer dan 100 niet-beursgenoteerde voedselleveranciers onder de loep. Bedrijven moeten iets doen om levensvatbaar te blijven. “En met een marge van onder de 3% wordt het heel lastig om door te gaan”, zegt Vijverberg. “De loonkosten hoeven maar 2% te stijgen en je zit op een marge van 0%.”

Doordat de marges van voedselleveranciers de komende jaren naar verwachting nog verder onder druk zullen komen, is het van groot belang dat bedrijven hun strategieën en bedrijfsvoering in lijn brengen met de nieuwe realiteit, adviseert BoerCroon.

Nieuws

Meer nieuws over