p2: Winkelcentra worden complete attractieparken

20 januari 2014 Consultancy.nl

Winkelcentra moeten de komende jaren een ware transformatie ondergaan. In de huidige vorm zullen de winkelstraten nog verder onttakeld worden. De klant moet zich weer aangetrokken voelen tot een winkelcentrum, waarbij het meer een themapark dan alleen een gebied om te winkelen moet worden. Zo oordeelt projectmanagementbureau p2 tegenover dagblad Metro.

Themaparken

Consumenten verkiezen online aankopen boven het ouderwetse shoppen in een winkelcentrum of trekken naar een plek waar meer dan alleen winkelen is. “Winkelcentra moeten zich profileren als themaparken om leegstand tegen te gaan en om de gunst van het winkelend publiek terug te winnen", zegt Wim van Veelen van p2, een projectmanagement specialist uit Rossum. De ervaren consultant adviseert momenteel zo’n 15 gemeenten op het gebied van winkelcentrum revitalisatie.

Winkelcentra worden complete attractieparken

De adviseur vervolgt: “Winkelcentra in Nederland zijn nu inwisselbaar. In elke stad heeft men precies hetzelfde aanbod. Alleen al in de 15 gemeentes waar ik mee bezig ben, zijn zo'n 100 grotere en kleinere winkelcentra.” Doordat winkelcentra zich onvoldoende onderscheiden laat het winkelend publiek lokale stadscentra links liggen. “De consument wordt niet voldoende gefaciliteerd in zijn behoefte aan entertainment, cultuur, horeca en een omvangrijk en onderscheidend winkelaanbod. Dit zorgt ervoor dat winkelpanden steeds vaker leeg staan en stadscentra verpauperen.”

Cijfers van RTL tonen aan dat het nog nooit zo slecht gesteld was met de traditionele winkelbranche. Begin dit jaar stonden ruim 15.000 winkelpanden in Nederland leeg, een record. Het dieptepunt staat in schril contrast met de booming online retail markt. Zo voorspelt een recent onderzoek van adviesbureau Roland Berger dat online retail de komende twee decennia met maar liefst 700% groeit, van €5 miljard heden tot circa €40 miljard in 2030.

Branchevereniging: digitale straten

Ondertussen is branchevereniging INretail, die de afgelopen jaren veel retailondernemingen ten onder zag gaan, een onderzoek gestart om in 2020 geheel nieuwe winkelcentra op te leveren. In het verloop van deze maand worden de bevindingen openbaar gemaakt. Paul Grotenhuis van de branchevereniging licht alvast een tipje van de sluier op: “Er moet iets gebeuren. Er is veel leegstand en winkelen in een gatenkaas is voor niemand leuk. Wij denken aan digitale straten, waar consumenten die erin lopen op hun mobiele telefoon aantrekkelijke aanbiedingen ontvangen. Betaling moet vervolgens natuurlijk ook via hun mobiel gaan. Verder dienen er internetzuilen te komen, waarop klanten zelf kunnen zien wat het assortiment van de aanwezige winkels is.”

Disneyworld

Disneyachtige sfeer

Volgens Van Veelen kunnen winkelcentra veel leren van bijvoorbeeld Walt Disney – het entertainmentbedrijf weet met zijn pretparken in onder meer Orlando en Parijs een bijzondere klantenervaring te creëren. De p2-consultant spreekt van ‘attracties’, maar wil nog niet zover gaan dat achterbanen tussen de winkels doorlopen. Winkelen moet een compleet dagje uit worden, een gebied van iets extra’s geboden moet worden ten opzichte van de huidige winkelervaring, aldus Van Veelen.

Nieuws