Topmanagement grote bedrijven vaak niet Nederlands

16 januari 2014 Consultancy.nl

Gisteren plaatste de Volkskrant een special over het internationale karakter van het management van grote Nederlandse bedrijven. In het artikel wordt Caroline Visser, Senior Manager People & Change bij KPMG Management Consulting (onderdeel van Advisory), aangehaald als kennisexpert. In het artikel geeft ze haar mening over de toenemende diversiteitsslag gaande in boardrooms.

Het onderzoek, gehouden onder 12 grote bedrijven, toont aan dat het percentage Nederlanders in het hoger management van grote Nederlandse bedrijven enorm verschilt. Zo is bij de ooit oer-Hollandse uitgever Wolters Kluwer een Nederlandse topmanager al bijna een zeldzaamheid. Maar 16% van het hoger management is van Nederlandse afkomst. Het bedrijf wordt met name gerund door Amerikanen – daarnaast telt de toplaag van Wolters Kluwer nog negen nationaliteiten. Ook bij TNT en DSM bestaat minder dan de helft van de top uit Nederlandse managers.

Percentage Nederlanders

De vraag is: is het erg dat grote delen van een bedrijf worden geleid door buitenlanders? Volgens Visser hangt het af van het bedrijf en de samenstelling van het management. Zo zijn er diverse studies die concluderen dat diversiteit leidt tot betere bedrijfsprestaties. Als mogelijk voordeel van meer diversiteit wordt de grotere mate van innovativiteit genoemd, omdat buitenlanders eerder vastgeroeste routines zullen doorbreken en oplossingsgericht zijn. Andere studies beweren echter het tegendeel en menen dat meer diversiteit een bedrijf niet ten goede komt. De waarheid ligt zoals zo vaak het geval in het midden: diversiteit werkt zolang de juiste randvoorwaarden op hun plek zijn.

De KPMG adviseur geeft aan dat diversiteit alleen van invloed kan zijn als een groep groot genoeg is, een enkeling zal weinig kunnen bewegen. Om diversiteit een succesvolle impact te laten hebben is ook ondersteuning van het management binnen de organisatie essentieel. Dat houdt in dat het management het juiste voorbeeld geeft en de daad bij het woord moet voegen. Gebeurt dit niet, dan kan diversiteit juist tegenwerken, aangezien er wanbegrip aan beide kanten kan ontstaan met confrontaties tussen verschillende culturen tot gevolg. Zo hebben Nederlanders, Duitsers en Engelsen ondanks de korte geografische afstand diverse culturele verschillen die van invloed kunnen zijn op zakendoen.

Caroline Visser - KPMG

De Nederlandse cultuur is in grote mate een ‘lage context cultuur’, waarbij Nederlanders over het algemeen op een zeer directe manier communiceren. Het Verenigd koninkrijk daarentegen heeft een hoge context cultuur, onze communicatie kan door menig Engelsman als brutaal opgevat worden. En omgekeerd zullen Nederlanders de onderliggende toon van een boodschap niet altijd eruit kunnen filteren. Als een Engelsman voor een project of voorstel het woord ‘interesting’ laat vallen, dan hoeft dit niet per definitie positief te zijn en kan het tegenovergestelde bedoeld worden.

Op wereldwijde schaal wordt er onderscheid gemaakt tussen de Amerikaanse cultuur (met de nadruk op prestaties en efficiëntie), de Europese (minder hiërarchisch, meer individu) en de Aziatische, waar het collectief voorop staat. Nederlanders fungeren vaak als 'Mister Switch', aldus Visser. “Wij' kunnen onszelf goed neutraal opstellen en de plooien tussen andere culturen gladstrijken, helemaal als we er zelf beter van worden. “Dat is onze VOC-mentaliteit”, zegt Visser. 'Het zit al eeuwen in ons dat we goed kunnen accommoderen.”

Nieuws