Innopay: Nederlanders geen big spenders online

20 januari 2014 Consultancy.nl

Nederlanders zijn dol op online shoppen. Ons land behoort tot een van de actiefste e-commerce landen van Europa. Maar ondanks de hoge activiteit betekent dit niet automatisch dat e-tailers binnenlopen. Nederlanders zijn namelijk tegelijkertijd bepaald geen ‘big spenders’. Dit blijkt uit het rapport ‘How do Dutch Pay in 2020’, mede opgesteld door een groep experts uit de Nederlandse betaalindustrie, voorgezeten door adviesbureau Innopay.

Gemiddeld genomen binnen de EU laat circa 20% van de bevolking zich verleiden tot online aankopen. In volwassen markten ligt dit percentage van nature hoger. Zo zit Frankrijk rond de 40%, Duitsland rond de 50% en raken de Engelsen zelfs bijna de 60%. Nederland, waar inmiddels meer dan 60% van de inwoners ervaring heeft met e-commerce, mag zich koploper noemen. Deze hoogste score in Nederland heeft volgens de onderzoekers te maken met twee factoren: de hoge internetpenetratie en de relatief hoge bereidheid van Nederlanders om nieuwe technologieën te adopteren.

Innopay - Online Shopping

Ondanks de hoge e-commerce participatie, blijven de totale online bestedingen achter. Nederlanders kiezen voor grote uitgaven gemakkelijk het internet, maar met een jaarlijkse besteding van rond de €1.000 per online shopper ligt Nederland net als bijvoorbeeld Duitsland, iets achter op het Europees gemiddelde. Koplopers zijn de Engelsen met bijna €3.000 per jaar per online shopper. Wanneer het gemiddelde aankoopbedrag in het VK ook lager is, wordt duidelijk dat het verschil gezocht moet worden in de frequentie van online aankopen.

Innopay - Online Uitgaven

Nieuws

Meer nieuws over