BDO: 50% meer kerstverkopen voor online retailers

10 januari 2014 Consultancy.nl

In het Verenigd Koninkrijk lijkt shoppen in een fysieke winkel op zijn retour. Zo concludeert accountancy- en onderzoeksbureau BDO in een onlangs verschenen rapport. De Britse online retailhandel doet daarentegen uitstekende zaken.

Teruglopende verkoopcijfers

Winkels die niet of nauwelijks investeren in online marketing hebben te kampen met teruglopende verkoopcijfers. Dat blijkt uit cijfers van adviesbureau BDO. In de feestmaand december zagen fysieke winkels van bekende merken als Gap en Hobbs hun algehele verkoop achteruit hollen. In de traditioneel populaire winkelstraten vielen de verkopen met 2,2% terug. 

Online shoppen

De online retailhandel wist daartegenover zijn groei te continueren. In 2012 werd er al een flinke omzet gedraaid met kerstmis: +31,1% ten opzichte van het voorgaande jaar. Afgelopen kerst zagen online winkeliers hun omzet doorgroeien met maar liefst 55,7%.

50 procent meer kerstverkopen voor online retailers

Don Williams, hoofd van de Retail & Wholesale tak van BDO, licht toe: “Online verkoopacties zoals ‘click and collect’ waren afgelopen kerstmis een doorslaand succes. De cijfers illustreren hoe belangrijk het is voor winkeliers om op online gebied te investeren. Veel van hen zijn teleurgesteld over de afname van fysieke winkels, maar de huidige technologische ontwikkelingen laten zien dat dit geen ramp hoeft te zijn.”

Geduld

De Britse onderzoekers van BDO kwamen tevens tot de conclusie dat consumenten juist meer geduld hebben getoond als het ging om kopen. In de maand december hebben Britten in veel gevallen gewacht tot de online uitverkoop verkoop ze massaal toeslagen.

 Nederlandse retailmarkt

Vorig jaar bracht het strategische consultancybureau Roland Berger de Nederlandse retailmarkt in beeld.  De online retailmarkt kende de afgelopen twee decennia een groei van maar liefst 700%.

Nieuws

Meer nieuws over