Horwath HTL: Ongekende opmars van grote hotelketens

29 januari 2014 Consultancy.nl

Horwath HTL deed onlangs het jaarlijks terugkerende onderzoek naar de situatie omtrent het hotelwezen in Nederland. Uit het rapport van het adviesbureau is gebleken dat de hotelketens grote winsten hebben geboekt: in de afgelopen twaalf jaar tijd steeg het marktaandeel van deze koepels van hotelbedrijven van zo’n 35% naar 65%. De ketens zijn tezamen goed voor tweederde van de jaaromzet van €3,3 miljard in de Nederlandse hotelbranche.

Ranglijst

Op de ranglijst van de Nederlandse hotellerie prijkt het oer-Hollandse Van Der Valk-concern op plek een met 61 hotels en ruim 8.000 kamers. Daarna komen grote buitenlandse verblijven als het Spaanse NH Hoteles, het Franse Accor en de eveneens Franse Louvre Hotels Group. De aanwezigheid van wereldwijd actieve ketens in Nederland is volgens Horwath-directeur Ewout Hoogendoorn niet verwonderlijk: “Hotelbedrijven willen gevestigd zijn op de financiële knooppunten van het internationale handelsverkeer.”

Van der Valk Hotels

Amsterdam populair

Amsterdam en Schiphol behoren in Nederland tot de meest favoriete vestingplaatsen. Volgens de consultants van Horwath heeft Amsterdam zodoende een belangrijke positie verworven: “Het is een vooraanstaand zakencentrum  en ook nog eens betaalbaar.” Hoogendoorn voegt toe: “We zien hierdoor toenemende interesse bij Aziatische groepen die Londen en Parijs te duur vinden.”

Ketenvorming

De partner van ’s werelds oudste en grootste consultancy netwerk in de hotelbranche ziet een veranderende trend in de hotelbranche: “Het gezicht van de hotellerie is door de komst van ketens blijvend veranderd. Werd het beeld voorheen bepaald door kleinere, familieachtige hotels, nu hebben grote partijen de overhand.”

Gerenommeerde ketens zien vaak ruimte om te investeren, ookal is de groei van de hotelmarkt beperkt met zo’n 2% à 3% per jaar. Een opening van een nieuwe vestiging betekent namelijk ook gelijk het creëren van een eigen markt. Ketenvorming komt de winstgevendheid van hotels zodoende ten goede. Bijvoorbeeld in Den Haag; Het Hilton krijgt gasten die er normaliter niet zouden overnachten. Horwath HTL stelt vast dat het publiek bereid is extra te betalen voor een merk. Uitkomst is dat drie partijen elkaar verder op weg helpen: ketens, hotels en klanten helpen elkaar op deze manier in dit economisch klimaat.  

Horwath HTL

Ketenvorming is voor nog een reden goed voor de winstgevendheid van hotels; de bundeling maakt het mogelijk de overhead- en marketinglasten over een grotere omzet te verdelen. Bovendien zijn de inkoopvoordelen beter zichtbaar en schiet de winstmarge omhoog - binnen twintig jaar tijd is het bruto bedrijfsresultaat gestegen tot 37% van de omzet. Kortom, schaalvoordelen alom.

Budgethotel

Opvallend is de opkomst van de categorie onder de dure vier- en vijfsterrenklasse. Exploitanten merken dat de consument minder gemakkelijk geld uit geeft en minder bereidwillig zijn om te betalen voor overbodige luxe, zoals een grote kamer en roomservice. Soms doen deze hotelkamers aan als hostels, zoals verblijven in het eerste budgethotel van het Duitse Meiniger in Amsterdam Sloterdijk: “Het is bijna een hostel. Je verwacht er jeugdige backpackers, maar de uitstraling is modern en zakelijk”, zo besluit Rachèl Lardenoye, consultant bij Horwath. 

Nieuws

Meer nieuws over