KPMG verwacht grote investeringen in voetbalstadions

31 januari 2014 Consultancy.nl

De komende jaren zullen er naar verwachting grote investeringen gedaan worden binnen de Europese voetbalstadionmarkt. Dit concluderen adviesbureau KPMG en de Duitse architectengroep GMP in het rapport ‘Blueprint for Successful Stadium Development’. Twee redenen liggen hieraan ten grondslag: bestaande stadions beginnen wel erg oud te worden en voetbalclubs begrijpen steeds beter het extra commerciële potentieel dat moderne stadions kunnen bieden.

Voetbalstadionmarkt

Europa heeft ongeveer 330 stadions met een capaciteit van 20.000 of meer. De UK voert de lijst aan met 54 locaties, gevolgd door Duitsland (47), Italië (35) en Spanje (29). Nederland heeft 8 stadions die tot de grote categorie horen.

KPMG - Grote Voetbalstadions

Kijkend naar de leeftijd, concluderen de onderzoekers dat een groot deel van de stadions inmiddels 35 jaar of ouder is. In sommige landen is de gemiddelde leeftijd van stadions meer dan 53 jaar, zoals Italië, België en de UK. Nederland scoort in de middenmoot, het gemiddelde bouwjaar voor de Nederlandse stadions ligt tussen 1960 – 1980, wat betekent dat ze tussen de 33 en 53 jaar oud zijn. Zwitserland, Denemarken, Zweden en Portugal behoren tot de landen met de modernste stadions.

Uit de analyse concluderen KPMG en GMP dat de stadionmarkt een boom zal zien in grote investeringen, aangezien voetbalclubs hun faciliteiten willen moderniseren voor hun personeel, spelers, en fans. Bovendien stellen de onderzoekers dat het bouwen van een nieuw stadion of het opknappen van een bestaand stadion grote voordelen biedt op commercieel gebied. “Gedateerde stadions voldoen niet langer aan de verwachtingen van de hedendaagse gebruiker in het algemeen en van het zakelijke segment in het bijzonder” zegt Hans Grönloh, partner bij KPMG. Nieuwe stadions spelen bijvoorbeeld veel beter in op de wens van het zakelijk segment voor ‘premium seating’ of zelfs VIP boxen.

KPMG - Premium Seating

Het commerciële gewin wordt niet alleen beperkt door meer geld dat voortvloeit uit premium seating. Zo wordt bijvoorbeeld de verkoop van seizoen- en dagkaarten gestimuleerd door beter zicht op het veld en biedt een modern stadion meer mogelijkheden op het gebied van naamgeving-sponsoring, bedrijfsbijeenkomsten, rondleidingen door het stadion, catering en omzet uit mobiele/app diensten. 

Nieuws

Meer nieuws over