Sanoma top faalde bij implementatie McKinsey strategie

02 januari 2014 Consultancy.nl

Het in financieel zwaar weer belandde Sanoma ondergaat momenteel een grondige reorganisatie. Maar de huidige transformatie is niet de eerste poging het tij te keren. Twee jaar geleden nam het mediabedrijf McKinsey & Company in de arm om een ambitieus vernieuwingsplan te ontwikkelen. Weggegooid geld, zeggen betrokkenen nu, want van dat plan kwam weinig terecht. Het management van Sanoma heeft gefaald bij de implementatie, aldus ingewijden.

In februari 2011 besloot Harri-Pekka Kaukonen, de Fin die sinds medio 2010 aan het roer staat van het mediabedrijf, om een nieuwe koers te laten ontwikkelen door externe experts. Het mediaconcern bevond zich toen al in zwaar weer en moest ingrijpen om zijn verouderde businessmodel weer toekomstbestendig te maken. Zijn keuze viel op McKinsey - als oud-adviseur van het Amerikaanse strategiekantoor kende hij het adviesbedrijf immers goed. Belangrijkste doelstelling van de opdracht: een nieuwe strategie, wat uiteindelijk moest leiden tot een fors verbeterde winstgevendheid.

Sanoma top faalde bij implementatie McKinsey strategie

One Sanoma

Het grootschalige transformatieprogramma kreeg de naam ‘One Sanoma’, en zou zo’n €10 miljoen gekost hebben. Maandenlang lichtten de strategie consultants de organisatie door; van digitale inkomsten, crossmedia sales, toekomst van bedrijfsafdelingen tot facilitaire dienst. Een groep van vijftig hooggeplaatste managers – binnen Sanoma bekend als de ‘Top50’ – werden tweemaandelijks bij het proces betrokken.

Het eindrapport werd in oktober 2011 met torenhoge verwachtingen gepresenteerd door Kaukonen. Het belangrijkste advies: meer focus op nieuwe digitale initiatieven, verbeterde samenwerking tussen en binnen landen en het stimuleren van een ‘One Sanoma’ cultuur. Ook werd geadviseerd de governance-top te wijzigen, het bestuur in Helsinki moest meer directe invloed kunnen uitoefenen op de Nederlandse landenorganisatie.

Strategie implementatie

Implementatie

In de afgelopen twee jaar is het vernieuwingsplan rigoureus doorgevoerd binnen de organisatie, maar inmiddels is duidelijk dat het niet de gewenste effecten heeft opgeleverd. De beloofde kostenbesparing bleef uit en de malaise binnen Sanoma hield langer aan. Met als gevolg dat het Finse mediaconcern vorig jaar opnieuw snoeihard moest ingrijpen. Honderden mensen verloren hun baan en buitenlandse afdelingen staan te koop. Ook Nederland werd geraakt – 500 ontslagen en gerenommeerde bladen als Playboy, Nieuwe Revu en Panorama zijn noodgedwongen in de etalage gezet.

Weggegooid geld, zeggen betrokkenen nu tegenover zakenblad Quote. Het advies van McKinsey werd slecht ten uitvoering gebracht. “Aan de nieuwe visie is geen enkele concrete invulling gegeven, niets” zegt ex-directeur Koos Guis. Een andere insider: “Sinds bekendmaking van dat plan is er twee jaar niets wezenlijks gebeurd.” De insiders wijzen de beschuldigende vinger naar de bedrijfstop. Na het vertrek van de McKinsey-hulp durfde in de bestuurskamer niemand harde keuzes te maken. Kortom, de managers van Sanoma wordt een gebrek aan leiderschap en daadkracht verweten.

Dit artikel is gebaseerd op een uitgebreide reconstructie van zakenblad Quote (januari 2014). 

Nieuws

Meer nieuws over