D-Day voor Roland Berger: Onafhankelijkheid of EY

18 december 2013 Consultancy.nl

Update 21:00: De partners van Roland Berger hebben in grote meerderheid gekozen om zelfstandig verder te gaan. Hiermee is een verkoop van de baan en behoudt Europa zijn enige grote pure play strategy consultancy in een markt die wordt gedomineerd door Amerikaanse spelers.

Update 19-12-2013: Roland Berger Strategy Consultants blijft zelfstandig.

Vandaag is het D-Day voor Roland Berger. Circa 250 partners van overal ter wereld zijn overgevlogen om te stemmen over de toekomst van de organisatie. Volgens ingewijden is de beslissing al voorgekookt door het wereldwijde bestuur; het strategie adviesbureau moet onafhankelijk blijven. Aan CEO Burkhard Schwenker vandaag de taak om het merendeel van de partners hiervan te overtuigen. Als ze tegenstemmen, dan lijkt Roland Berger voorbestemd voor een fusie met Big 4 kantoor EY.

In de afgelopen maanden onderging Roland Berger een uitgebreide ‘strategische heroriëntatie’. Met ongeveer 2,700 werknemers wereldwijd bevindt Roland Berger zich in het midden van het strategy consulting landschap, een positie die uitdagingen biedt op het gebied van schaal en internationale footprint. Marktleiders McKinsey, BCG en Bain zijn significant groter, A.T. Kearney en Booz zijn van soortgelijke grootte, terwijl Arthur D. Little en OC&C Strategy Consultants kleiner zijn maar zich ook meer richten op niche segmenten.

Consultants per Strategy Consulting Firm

Bovendien, de crisis in combinatie met de dure internationale uitbreidingsplannen van de afgelopen jaren zorgden voor een druk op Roland Berger’s financiële positie. Deze twee factoren waren eerder dit jaar de aanleiding voor het van oorsprong Duitse adviesbedrijf om de strategische toekomstopties te onderzoeken.

Onafhankelijkheid
Na de strategische review, is het wereldwijde management team eensgezind over de beste weg vooruit: onafhankelijkheid. Zij zien voldoende potentieel als een op zichzelf staande organisatie, onder de voorwaarde dat een nieuwe gerichte strategie wordt gevolg en diverse interne maatregelen worden genomen. Bovendien zou het alternatief, de verkoop aan een van de Big4 concurrenten, in hun ogen het einde betekenen van een uniek erfgoed en niet voordelig zijn voor Roland Berger partners en werknemers.

Als de partners stemmen voor onafhankelijkheid, dan zal dit een enorme klap zijn voor EY. Maanden lang leek Roland Berger af te stevenen op Deloitte, die eerder dit jaar opnieuw zijn interesse kenbaar maakte nadat een eerdere deal in 2010 op het laatste moment werd afgeblazen. De overige Big4 concurrenten volgden Deloitte’s voorbeeld en toonden interesse, mede gemotiveerd door het feit dat een fusie tussen Roland Berger en Deloitte voor hen zou betekenen dat Deloitte, die reeds een groot volume voordeel heeft binnen het consulting landschap, zijn marktvoordeel verder zou kunnen uitbouwen. In april schreef Consultancy.nl over het nieuws dat alle Big 4 organisaties in de race waren voor Roland Berger, terwijl gedurende de zomer PwC als nieuwe favoriet kwam bovendrijven.

D-Day voor Roland Berger

Echter, in de afgelopen maanden werden de kaarten opnieuw geschud na het nieuws dat Booz & Company door PwC was overgenomen. Althans, als de Booz partners de deal goedkeuren, wat naar verwachting eind dit jaar definitief zal worden beslist.

Na dit nieuws trok PwC logischerwijs zijn interesse in Roland Berger terug en kwam EY in beeld. Volgend Duitse media heeft EY een serieus bod gedaan, dat op tafel ligt als de alternatieve optie voor Roland Berger. Gezien de clash tussen culturen tussen de Big4 firma’s en strategie consultants, zijn de partners niet overmatig enthousiast over dit vooruitzicht.

Routekaart vooruit
Als Roland Berger onafhankelijk blijft, dan zal het twee belangrijke vragen het hoofd moeten bieden. Hoe kunnen we wereldwijde klanten bedienen met een kleinere footprint dan de Big4 concurrenten? En hoe kunnen we onze positie in de top van de markt behouden met een kleinere schaal? Ingewijden die nauw betrokken zijn bij de kwestie hebben laten uitlekken dat er vier grote initiatieven zijn die het hart van het mogelijke plan vormen. Ten eerste, Roland Berger zal zijn kantoren saneren, niet-winstgevende kantoren sluiten en sommige kantoren samenvoegen met anderen. Verder zal er een groot intern kostenbesparingsprogramma wereldwijd worden uitgerold, dat voornamelijk een impact zal hebben op ondersteunende diensten en matig presterende partners.

Ten derde, Roland Berger’s functionele afdelingen, Competence Centers genaamd, zullen hergestructureerd worden. Dit betekent dat bestaande functies worden samengevoegd voor meer klantfocus en efficiëntie – onlangs werd een voorbode gedaan door de samenvoeging van de Restructuring en Corporate Finance centers – en de lancering van nieuwe centers in gebieden met hoge groei, zoals Big Data. Tot slot, het adviesbureau zal diverse veranderingen doorvoeren binnen zijn financiële governance, waaronder lagere rentestanden voor oprichter Roland Berger (hij heeft miljoenen uitgeleend aan het bedrijf), een nieuw winstverdelingsraamwerk voor partners en veranderingen in de structuur van het partner equity model.

Roland Berger

Als deze maatregelen zijn doorgevoerd, dan is het bestuur van de organisatie ervan overtuigd dat Roland Berger een mooie toekomst tegemoet kan zien. Nu is het afwachten of de ruim 250 partners zich ook hierin kunnen vinden. Zodra er meer bekend is zal Consultancy.nl hierover berichten.

* Deloitte heeft zijn voordeel binnen het consulting landschap te danken aan het feit dat het haar Consulting tak nooit heeft afgestoten. Begin 2000 verkochten PwC, KPMG en EY hun adviespraktijken aan respectievelijk IBM, Atos en Capgemini.

Nieuws

Meer nieuws over