OliverWyman: Autoproducenten duiken op licht-innovatie

30 januari 2014 Consultancy.nl

In een zeer concurrerende markt, zijn wereldwijde autoproducenten constant bezig met het vinden van manieren om zich te onderscheiden. Volgens Oliver Wyman, ontwikkelt nieuwe verlichtingstechnologie zich razendsnel in een van de meest recente onderscheidende factoren voor autoproducenten die actief zijn binnen het luxe segment.

“De marges op luxe auto’s staan onder druk doordat autoproducenten hun lijnen uitbreiden en de voertuigen binnen de massamarkt in kwaliteit toenemen” zegt August Joas, hoofd van de wereldwijde automotive praktijk bij Oliver Wyman. “Nieuwe koplamp technologieën zijn innovaties die gemakkelijk worden opgemerkt door consumenten en vormen hierdoor een van de snelstgroeiende gebieden binnen automotive innovatie”.

Autoproducenten duiken in licht-innovatie

Voor consumenten, bieden nieuwe verlichtingstechnologieën twee belangrijke voordelen. Veiligheid is hier een van - statistieken laten zien dat 24% van Duitse auto-ongelukken zich in het donker voltrekken, met als gevolg dat bestuurders graag bereid zijn extra te betalen voor betere verlichting. Nieuwe verlichtingssystemen, bekend als ‘Matrix LED’, bieden auto’s een contextuele intelligentie, zodat de verlichting zich aanpast aan specifieke situaties. Zo kunnen dergelijke systemen aan de hand van 50 gecontroleerde LEDS (light emitting diodes) bijna 1 miljard verschillende lichtvariaties produceren, waardoor lichtsterkte kan worden aangepast. De lichten communiceren ook met de navigatiesoftware van de auto, waardoor de route van de auto voor-ingesteld kan worden en de lichten worden aangepast op basis van de omgeving. Twee voorbeelden: hoge stralen worden gedimd zodra de auto een bocht maakt, en geactiveerd op onverlichte- en landwegen. Of als een persoon voor de auto staat, wordt het licht weggedraaid van die persoon, maar wordt wel de weg verder verlicht.

Volgens Joas is Audi een duidelijke voorloper op dit gebied. Het luxe Duitse automerk heeft openlijk toegegeven dat licht tot een van de innovatiepijlers behoort, dat hiermee hoopt om een voorsprong te nemen op concurrenten binnen de zeer competitieve automarkt. Als ze zich echt willen onderscheiden, dan zal Audi volgens Joas snel een grote voorsprong moeten nemen – rivaliserende autoproducenten BMW en Mercedes gaan soortgelijke opties in de komende maanden aanbieden, aldus de Oliver Wyman partner.

Innovatie in verlichting

Het tweede belangrijke voordeel van innovatieve verlichting voor consumenten ligt in de ‘personalisering’ die het kan bieden. Wanner verlichting is verbonden met overige autosystemen, kunnen autorijders hun verlichting aanpassen hoe zij het graag willen, waardoor er een nieuwe klantervaring ontstaat. Zo kunnen bijvoorbeeld taxibestuurders licht gebruiken om de juiste atmosfeer in de auto te creëren, of kunnen berijders zelf bepalen welke lichten en in welke mate deze aan of uit gaan bij het instappen. Verlichting kan ook worden gebruikt in combinatie met muziek en of navigatiesystemen, zodat een auto bijvoorbeeld ander dimlicht gebruikt bij klassieke muziek dan bij bijvoorbeeld een rocknummer. “Verlichting kan echt een onderscheidende factor zijn die de specifieke behoeften aanspreken van een individueel. Het is dan ook verstandig dat autoproducenten de kansen op dit gebied aan het onderzoeken zijn” sluit Joas af.

Nieuws

Meer nieuws over