Panteia: 8 procent minder bedrijven geven kerstpakket

17 december 2013 Consultancy.nl

Door de aanhoudende economische malaise moet het bedrijfsleven pas op de plaats maken. Dat heeft zo zijn inslag op de kerstpakketen, meldt Panteia. Het onderzoeks- en adviesbureau peilde dit onder de leden van zijn bedrijvenspanel. In 2011 waren nog 78% van de Nederlandse bedrijven bereid geld te spenderen aan kerstpakken. Voor komende kerst is dat percentage geslonken met 8%, tot 70%.

Bij iets meer dan de helft van bedrijven is het zeker dat werknemers een kerstpakket zullen ontvangen, 19% overweegt nog om de hand op de knip te houden. Het grootste deel van de ondernemers (91%) geeft hetzelfde bedrag uit als vorig jaar. Slechts één op de honderd geeft meer uit dan vorig jaar. Gemiddeld geven bedrijven €45 per werknemer uit aan een kerstpakket.

Panteia - Kerstpakketten

Kerstwens

Evenals voorgaande jaren blijkt een samenstelling van wijn en levensmiddelen populair in het kerstpakket. De cadeaubon komt op de tweede plaats. Een kerstpakket wordt nog steeds gezien als iets van deze tijd. Ongeveer 75% van de ondervraagden zegt het een gewoonte te vinden om een pakket te ontvangen. Bovendien vindt een overgrote meerderheid (zo’n 70%) dat het leuk is om zoiets te ontvangen. Ondanks een lichte daling in pakketten, laat Panteia zien dat de kerstwens nog steeds in leven is.  

Nieuws