PwC: Smartphones en tablets bedreigen game consoles

16 januari 2014 Consultancy.nl

De opkomst van smartphones, tablets en smart-TV’s vormt een grote bedreiging voor makers van spelcomputers. Verdienmodellen gaan drastisch op de schop, blijkt uit een recent rapport van PwC.

Online gaming markt

Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om spelletjes online te spelen. Als gevolg hiervan is de online gaming markt booming. Zo stijgen de bestedingen in Nederland aan online gaming jaarlijks met 5,6% tot €320 miljoen in 2017. De groei van online en mobile gaming wordt aangejaagd door sneller internet, de hoge penetratie van breedband en het verhoogde gebruik van social media. Vooral gamen op de mobiel wordt steeds populairder. De Nederlandse bestedingen aan mobile gaming stijgen de komende vijf jaar gemiddeld met 7,4% per jaar.

Consolemarkt

Het groeipercentage in de consolemarkt ligt daarentegen beduidend lager. De komst dit najaar van een nieuwe generatie spelcomputers (PS4 en Xbox One) leidt weliswaar weer tot groei (jaarlijks gemiddeld 4,3% tot €258 miljoen in 2017), maar de glorietijd van weleer komt niet meer terug, aldus PwC. Ter vergelijking: in 2008 - op het hoogtepunt van de markt – werd er nog bijna €300 miljoen aan console gaming besteed.

Smartphones en tablets bedreigen gaming consoles

Verdienmodellen op de schop

“Het gevolg is dat verdienmodellen in de game-industrie in rap tempo veranderen”, zegt Ilja Linnemeijer, gamespecialist bij PwC. “Je gaat bij games steeds meer zien dat alleen voor extraatjes de portemonnee hoeft worden getrokken. Dat verlaagt de drempel om te spelen. Ook de tijd dat games exclusief voor bepaalde platforms werden aangeboden, is voorbij. Mensen spelen thuis een game op hun spelcomputer of smart-TV, om daar vervolgens onderweg op hun mobiel mee door te gaan. De consument wil altijd, overal en op elk apparaat kunnen gamen”.

Deze veranderende speelwensen vragen volgens Linnemeijer om nieuwe betalingsmodellen. Het ‘free-to-play’-model wint snel terrein: het spel is gratis, inkomsten komen voort uit de verkoop van virtuele items en additionele content. Voorbeelden hiervan zijn een nieuw outfit voor een karakter, advertentievrij spelen, het skippen van een level of het verlengen van het spel. Vroeger werden inkomsten met name gehaald uit de verkoop van gameschijven.

Nieuws

Meer nieuws over