Accenture lanceert digitaal label: Accenture Digital

09 december 2013 Consultancy.nl

Wereldwijde dienstverlener Accenture heeft een nieuw platform gelanceerd dat zich specialiseert in het begeleiden van digitale transformaties. De praktijk – genaamd Accenture Digital – integreert de consulting- en technologie-expertise van het bedrijf binnen digital marketing, mobiliteit en analytics. Het platform is opgezet in de Verenigde Staten en zal in de komende maanden geleidelijk aan wereldwijd worden uitgerold, waaronder ook in Nederland.

De digitale revolutie is in volle gang, en dit is natuurlijk niet onopgemerkt gebleven onder adviesbureaus: digitale adviespraktijken schieten als paddestoelen uit de grond. Accenture is na onder meer Capgemini Consulting, Deloitte en Booz & Company opnieuw een internationale toonaangevende consultingorganisatie die een apart ‘Digital’ label* heeft gelanceerd, terwijl de meeste overige bedrijven hun digitale capaciteiten binnen hun bestaande proposities hebben versterkt. Ook in Nederland wordt Digital omarmd – zo lanceerde bijvoorbeeld VODW uit Leusden onlangs nog VODW Digital.

Accenture Digital

Accenture Digital wil klanten helpen met het maximaal benutten van de kracht van digitalisering. Accenture’s  service portfolio kan als ‘end-to-end’ worden beschouwd, het nieuwe label zal ondersteunen bij strategie (het ontwikkelen van digitale strategieën), implementaties (het implementeren van digitale technologieën), en zelfs outsourcing (het runnen van digitale processen namens de klanten). Voorbeelden van Accenture Digital diensten zijn onder andere Digital Marketing, Analytics, Mobile, Social Media, Digital Innovation, Marketing Operations en Cloud.

Het platform Accenture Digital zal niet van de grond af aan moeten worden opgebouwd. Digital consulting is al een aantal jaar een strategische pijler van Accenture en het bedrijf is, sinds de lancering van hun  ‘Accenture Interactive’ label in 2009, een van de voorlopers op dit gebied. Vorig jaar noemde analistenbureau Kennedy Accenture een van de top 5 digital consulting spelers, en na een golf van overnames die het recentelijk deed** wordt verwacht dat Accenture nu qua kracht op gelijke hoogte staat als (of zelfs nog hoger dan) de top 3.

Accenture Digital Services

Accenture Digital richt zich op klanten uit alle sectoren, waaronder media- en technologiebedrijven

Organisatiestructuur
Wereldwijd heeft Accenture ongeveer 275,000 werknemers, en volgens schattingen vallen er zo’n 23,000 op dit moment onder het Accenture Digital label. Het nieuwe platform is nog niet een formele entiteit binnen de organisatie, dus zijn adviseurs ‘virtueel’ verbonden, maar zoals Accenture Nederland woordvoerder Anja van Beijnum tegenover Consultancy bevestigt, werkt de dienstverlener momenteel aan het formeel integreren van Accenture Digital binnen hun wereldwijde en lokale organisatiestructuur. Meer details zullen in komende maanden geleidelijk aan bekend worden.

De Amerikaan Michael Sutcliff is benoemd tot de topman van Accenture Digital. Hij werkt al sinds 1987 voor het adviesbureau, in 1999 werd hij benoemd tot partner. Hiervoor gaf hij leiding aan de Financial Services praktijk van Accenture in Noord-Amerika.

* Capgemini Consulting heeft in de afgelopen Jaren hun complete strategie- en service portfolio om digital transformation heen gebouw. Deloitte lanceerde Deloitte Digital wereldwijd in juni 2012. Booz Digital werd eind vorig jaar gelanceerd, na de overname van Axon Advisory.

** Eind 2012 nam Accenture het Amerikaanse bedrijf AvVenta over (600 werknemers), in mei van dit jaar kocht het Acquity Group (600 medewerkers) en kort daarna werd ook Fjord overgenomen (200 professionals).

Meer Digital Consulting:
- Marktanalyse van Digital Strategy Consulting Landschap
- Concurrentieanalyse Digital Strategy Consulting markt
- Capgemini Consulting marktleider in Digital Strategy

Nieuws

Meer nieuws over