Managers: Grote advieskantoren weinig onderscheidend

02 december 2013 Consultancy.nl

Tweederde van Nederlandse managers vindt dat grote advieskantoren te weinig onderscheid zijn. Dit blijkt uit een enquête van zakenblad Management Team onder zo’n 600 leidinggevenden, die de afgelopen jaren betrokken zijn geweest bij het inhuren van een adviesbureau.
 
Op de stelling ‘Grote adviesbureaus zijn te weinig onderscheidend’ geeft 19% aan het hiermee helemaal mee eens te zijn. 49% kiest voor ‘mee eens’, waardoor al met al zo’n tweederde (68%) van de opdrachtgevers aangeeft dat het business model en de dienstverlening van consultancybureaus (te) veel op elkaar lijken. Maar 9% van de respondenten vindt dat dit niet het geval is.
 
Onderscheidend Vermogen
 
De bevindingen van Management Team bevestigen de trend die in de afgelopen jaren binnen de markt zichtbaar is: onderscheidend vermogen wordt steeds belangrijker. De belangrijkste redenen zijn de aanhoudende crisis (kleinere budgetten ten aanzien van externe inhuur), toegenomen concurrentie (opkomst van ZZP’ers, virtuele consulting organisaties) en de toenemende consultancyvolwassenheid van opdrachtgevers (geprofessionaliseerde inkoop en concurrentie van interne adviestakken).

Eerder dit jaar liet een studie van AAIM zien dat het slecht gesteld is met de onderlinge verschillen tussen de bureaus. Het boutique adviesbureau uit Amersfoort analyseerde de kernwoorden waarmee adviesorganisaties hun eigenheid omschrijven, en daaruit bleek dat ze sterk op elkaar lijken. In de meeste gevallen vallen organisatieadviesbureaus terug op open deuren als onafhankelijkheid, professionaliteit en kwaliteit. Kortom, ze zijn nauwelijks onderscheidend voor klanten.
 
Het niet hebben van voldoende onderscheidend vermogen kan op termijn, in combinatie met de nieuwe marktomstandigheden, adviesbureaus duur komen te staan – tientallen gerenommeerde Nederlandse advieskantoren hebben dit in de afgelopen periode al ondervonden. Bekendste voorbeelden zijn procesmanagement specialisten O&i (failliet verklaard in april, doorstart gemaakt in kleinere vorm), Informatie Management Nederland (in februari failliet verklaard), VLDV (in oktober failliet verklaard; succesvolle doorstart onder de naam You Improve) en Nolan, Norton & Co. (werkt aan doorstart).

Wereldwijd ging bijvoorbeeld zelfs Monitor failliet, het strategisch adviesbureau van onder meer strategy-goeroe Michael Porter. Monitor werd eind vorig jaar net voor een zogeheten ‘Chapter 11 bankruptcy’ overgenomen door Deloitte Consulting.

Gerelateerd nieuws MT100 2013:

- Organisatieadvies: EY, KPMG en Deloitte beste managementbureaus
- Interim: Beste interimmanagement bureaus van Nederland
- HRM: Beste HRM adviesbureaus van Nederland
- ICT: Top 20 ICT adviesbureaus van Nederland

Nieuws