Magnus helpt Kao met uitrol van sales order entry app

05 december 2013 Consultancy.nl

Consultancybureau Magnus heeft in de afgelopen maanden beautycare specialist Kao geholpen met de bouw en uitrol van een sales order entry app. Inmiddels maken meer dan 400 Kao vertegenwoordigers wereldwijd gebruik van de iPad app.

Kao is een producent van premium beautycare merken. Voorbeelden zijn haarverzorgingsmerken zoals John Frieda, Guhl en Goldwell, huidverzorgingsmerken zoals Jergens en Curel en gezichtverzorgings-producten zoals Molton Brown. Het gaat hierbij met name om prestigieuze cosmetica- en lichaamverzorgingsproducten, zoals gezichts- en lichaamscleansers, shampoo-, conditioner- en stylingproducten voor het haar.

Magnus helpt Kao met uitrol van sales order entry app

Onlangs besloot Kao dat ze het verkoopproces voor hun merkvertegenwoordigers wilden optimaliseren. Een belangrijk element van de verbetering was het introduceren van een sales order entry app, die verkooppersoneel de mogelijkheid biedt om real-time voorraadinformatie te checken en verkooporders direct tijdens klantbezoeken in te voeren. Volgens de business case zou de nieuwe app een besparing van zo’n twee uur per dag per vertegenwoordiger kunnen opleveren, wat op jaarbasis neerkomt op een mega-efficiëntiewinst voor de sales organisatie.

Magnus, een specialist uit Naarden op het gebied van technologie, werd ingeschakeld om te ondersteunen bij het vraagstuk. Na een analyse van de context en wensen werd Kao geadviseerd om het bestaande SAP-systeem uit te breiden met nieuwe (maatwerk) functionaliteiten. Na afronding van de ontwerpfase werd gekozen om de oplossing te bouwen in het Mendix App Platform.

Magnus - KAO Brands

Door de efficiëntie van het Mendix platform en de verregaande integratie met SAP kon het project snel worden doorgevoerd. Zo werden bijvoorbeeld interfaces tussen het ERP-systeem en het Mendix App Platform in 2 tot 3 dagen gebouwd, in plaats van de verwachte 30 dagen. Al met al leidde dit tot een ‘time to market’ die zo’n tien keer lager lag dan een gemiddeld vergelijkbaar traject. “Ondanks het feit dat we twee maanden te laat gestart zijn, is het project op tijd opgeleverd.” zegt Matthias Bartels, SAP SD/CRM Business Application Leader voor Kao.

Na de oplevering van de app en de succesvolle afronding van een complete test-cyclus gaf Kao groen licht om de app te laten uitrollen bij alle Kao merkvertegenwoordigers wereldwijd. Terugkijkend op het project, is Bartels bijzonder verheugd over de ondersteuning van Magnus: “Magnus’ kennis van de salon sales bedrijfsprocessen en hun vaardigheden in Mendix en mobiele app ontwikkeling waren essentieel voor het slagen van het project” aldus de opdrachtgever. “Dit was de soepelste go-live die we ooit hebben gehad. Het mooiste project dat ik in mijn carrière heb gedaan.”

Nieuws

Meer nieuws over