Atos: Zes mega technologie trends in olie- en gassector

11 december 2013 Consultancy.nl

In de komende jaren zal de Olie & Gas sector worden geconfronteerd met een groot aantal megatrends, variërend van nieuwe wet- en regelgeving, forse concurrentie, veranderingen in het marktlandschap, een constante push voor meer duurzaamheid en een groeiende druk voor het omarmen voor nieuwe technologieën.

In hun laatste ‘Ascent’ onderzoeksreeks genaamd ‘Look out – Trends 2014+’ presenteert Atos een overzicht van de belangrijkste technologieën en oplossingen waarmee de energieproductie sector de komende jaren te maken krijgt. De 18 geïdentificeerde trends worden afgezet tegen de impact en tijd.

Technologie trends in olie- en gassector

Volgens de adviseurs, kunnen zes nieuwe technologieën worden gezien als ‘transformational’, wat inhoudt dat ze de businessmodellen en de manier waarop de bedrijfsvoering loopt radicaal zullen veranderen. Deze mega-IT trends zijn: Cloud Messaging, Security en operational risk management, Big Data, Mobile Payments, Smart Grids en Smart Oil & Gas fields. 

Cloud Messaging

Met de opkomst van cloud computing en nieuwe mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, staan olie- en gas organisaties voor een toenemende uitdaging om aparaten veilig te verbinden binnen het ICT ‘ecosysteem’. Cloud Messaging is de naam die wordt gegeven aan technologie die deze tweerichtingscommunicatie ondersteunt. Atos verwacht dat de impact van Cloud Messaging enorm zal zijn, en dat deze technologie binnen een paar jaar zal dienen als hub binnen de communicatie infrastructuur en Smart Mobility, social media en Internet of Things zal verbinden met werknemers.

Security en operational risk management

De olie- en gasindustrie heeft een aantal extreme en serieuze crises en rampen meegemaakt in de laatste drie jaar. Deze varieerden van kwaadaardige virusaanvallen (zoals Shamoon in 2012) tot calamiteiten zoals de explosie van het BP Macondo platform in de Golf van Mexico in 2010. Aangezien de impact van zulke rampen zelfs ’s werelds grootste organisaties failliet kan laten gaan, transformeren olie- en gasbedrijven hun bedrijfsvoering om zulke crises te voorkomen.

Olieramp

De rol van technologie in deze transitie zal enorm zijn, aldus Atos. Met name identity management op basis van biometrics en cryptografie zal volgens het adviesbureau een cruciale rol spelen.

Big Data

De grootschalige digitalisatie van informatie van bijvoorbeeld de olie- en gasvelden, gasnetwerken, productieplaatsen en supply chains genereren een enorme hoeveelheid aan data. Deze data biedt een enorm potentieel voor het genereren van intelligentie, die vervolgens kan worden gebruikt voor bedrijfsbeslissingen met betrekking tot sales, marketing, customer service en delivery. “Echter, voordat dit potentieel is ontgrendeld, moeten olie- en gasbedrijven werken aan de enorme IT infrastructuur uitdagingen. Ook moeten medewerkers worden opgeleid om om te kunnen gaan met dergelijke hoeveelheden data” schrijven de consultants.

Mobile payment

De massale adoptie van smartphones verandert het technologielandschap en biedt nieuwe businesskansen, ondersteund door de mogelijkheid om betalingen te doen en te ontvangen, waar- en wanneer dan ook. “We voorzien een toekomstig scenario waar geld alleen gemanaged wordt binnen een virtuele en mobiele omgeving” aldus Atos. Olie- en gasbedrijven moeten op deze megatrend inspelen.

Smartphones veranderen technologielandschap

Smart Mobility

De kansen die slimme mobiele oplossingen bieden kunnen worden verlengd naar bijna alle disciplines binnen operaties. Vanuit een verkoop-perspectief kunnen mobiele diensten zo worden ontworpen dat klantloyaliteit wordt opgebouwd of meer verkooppotentieel kan worden gegenereerd. Vanuit een werknemersperspectief kan smart mobility informatie over een persoon, locatie, of gedrag gebruikt worden om veiligheid of werknemerstevredenheid te versterken. “De mogelijkheden zijn eindeloos, de belangrijkste uitdaging zal zijn hoe olie- en gas organisaties hier de vruchten van kunnen plukken” aldus Atos.

Smart Oil & Gas fields

In de afgelopen jaren introduceerden de meeste olie- en gas organisaties Smart Oil and Gas Fields om de productie-efficiëntie te verhogen. Smart Fields kunnen alle aspecten van ‘down-hole’- en ‘up hole’ operaties van productielocaties verbinden met de kantoren om besluitvorming en efficiëntie te bevorderen. Toch zijn er nog altijd grote verbetermogelijkheden op dit gebied, stelt Atos. “Door het interpreteren van real-time productiedata van alle bronnen, kan de veldproductie op een uur-tot-uur basis worden geoptimaliseerd”. Ook zou de combinatie tussen Smart Oil and Gas fields en analyse van real-time Big Data de efficiëntie verder kunnen verbeteren.

Nieuws

Meer nieuws over