Helft consultants rijdt Volkswagen, Audi en Renault

06 november 2013 Consultancy.nl

Meer dan driekwart van consultants werkzaam in de adviesbranche krijgt een leaseauto van de werkgever. Van de adviseurs die over een leaseauto beschikken, rijdt circa de helft in drie automerken: Volkswagen, Audi en Renault. Dit blijkt uit het ‘Consultancy Arbeidsmarktonderzoek 2013’, een onderzoek van Consultancy.nl en Berenschot gehouden onder meer dan 700 adviseurs.

De doorsnee Junior Consultant rijdt een auto met een waarde van ongeveer €22.000, zeg maar een VW Polo of dure uitvoering van een Renault Clio. Naarmate consultants stijgen op de carrièreladder, groeit logischerwijs ook hun lease budget – een gemiddelde Director rijdt bijvoorbeeld in een auto met een cataloguswaarde van zo’n €44.000. Ook komt naar voren uit het onderzoek dat Directors het meest geneigd zijn om een auto te rijden die buiten het leasebudget valt van hun werkgever – 30% geeft aan dat hun lease auto buiten het standaard budget valt.

Lease auto per functie

Kijkend naar de autovoorkeur van consultants, dan rijdt bijna de helft van de leaserijders (47%) drie automerken. Volkwagen is met 25% marktleider onder consultancybureaus, gevolgd door Audi (12%) en Renault (10%). De smaken verschillen licht tussen de seksen. Bij mannen is Audi populairder (13% vs 10%) terwijl bij vrouwen Volkswagen meer in de smaak valt (31% vs 23%).

Lease auto mannen vs vrouwen


De keuze voor een automerk verschilt ook per functieniveau. Op Junior Consultant niveau zijn Volkswagen, Renault en Seat de top drie merken. Hoe hoger we klimmen binnen de consultancy-piramide, des te meer de ‘premium’ merken aan terrein winnen. Zo behoren Audi en BMW in de Manager rang tot de top drie automerken. Onder Directors is Audi met afstand het populairst, gevolgd door Renault. Een vergelijking van de rangen Junior Consultant, Manager en Director.

Car brands consultancy

Nieuws