7 adviesbureaus meegewerkt aan Alert Online

06 november 2013 Consultancy.nl

Gisteren was de laatste dag van de ‘Alert Online’ campagne, een initiatief van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Gedurende de 10-daagse periode bereikte de cybersecurity bewustwordingscampagne miljoenen Nederlanders via ondermeer TV, Internet, radio, en printmedia. Meer dan 100 bedrijven uit de private en publieke sector hebben bijgedragen aan het evenement, waaronder zeven adviesbureaus: Aon, Atos, Capgemini, Deloitte, KPMG, Ordina en PwC.

Impact van cybercrime
Organisaties worden steeds vaker getroffen door een cyberaanval. Maar ook consumenten zijn in steeds meer gevallen de dupe van hackers of cybercriminelen. De financiële schade loopt op tot in de miljarden. Volgens Aon, die onlangs een poging waagde om de wereldwijde kosten van cybercrime te kwantificeren, kost e-crime de maatschappij zo’n €110 miljard per jaar.

Alert Online

Uit recent onderzoek blijkt dat ondanks de hoge kosten weinig mensen zich bewust zijn van de risico’s van internet. Om mensen en organisaties bewust te maken van hun internet- en mobiel gebruik en de risico’s die hieraan gekoppeld zijn, heeft de overheid de bewustwordingscampagne ‘Alert Online’ in het leven geroepen.

Activiteiten van partners
Tijdens de campagne organiseerden de deelnemende organisaties onder het logo van Alert Online verschillende activiteiten gericht op de eigen doelgroepen, leveranciers en klanten. Zo organiseerde Deloitte vorige week woensdag in samenwerking met VuroRe en NOREA het seminar ‘Fighting Cybercrime’. Branchegenoot KPMG organiseerde afgelopen vrijdag een ‘Cyber War Game’ op maandag werd een ‘Cyber Maturity Assessment’ training gegeven aan werknemers en overige geïnteresseerden.

PwC organiseerde gisteren, tijdens het ‘PwC Women in Energy Netwerk’, een seminar dat inging op de vraag hoe de energiesector vanuit verschillende invalshoeken omgaat met cybersecurity.

In een persbericht laat Capgemini weten dat cybercrimebestrijding inmiddels een integraal onderdeel is van zijn bedrijfsvoering. “We investeren veel om zowel onze klanten als onze medewerkers te overtuigen van het belang van cybersecurity. Te denken valt aan het zoeken voor klanten naar die innovaties die het veilig gebruik van IT bevorderen, het organiseren van trainingen voor medewerkers om de security-awareness te vergroten en ook hebben we een audit ontwikkeld om het veiligheidsbewustzijn van medewerkers in een organisatie te toetsen” aldus het adviesbedrijf.

Nieuws

Meer nieuws over