Bain: Diamantwaarde vervijfvoudigt door value chain

06 november 2013 Consultancy.nl

De waardeketen van diamanten is een van de meest waardetoevoegende processen ter wereld. Tussen de productie en de retailverkoop, vervijfvoudigt de waarde van diamanten. Spelers op het gebied van extractie en productie, en de high-end retailers ontvangen het grootste deel van de marge.
 
In het rapport ‘The Global Diamond Report 2013’ analyseert Bain & Company de waardeketen (‘value chain’) van de diamantsector. De analyse van de adviseurs laat zien dat de waarde van diamanten significant vermeerdert, naarmate deze door de waardeketen gaan, vanaf de diamantmijn tot aan de eindmarkt. Ruwe-diamant productie genereren omzetten van $14.8 miljard. De omzetten groeien naar $47.2 miljard wanneer deze diamanten in juwelen worden omgezet en groeien zelfs naar $72.1 miljard, zodra deze juwelen worden verkocht binnen de retail markt. Al met al vervijfvoudigt de waarde van de diamanten gedurende het proces van begin- naar eindproduct. De meeste waarde wordt toegevoegd in de productie- en retailfases.
 
Bain-Diamond-Value-Chain
 
De consultants concluderen ook dat de toegevoegde waarde in het process niet per se in lijn zijn met de marges voor bedrijven. Ruwe-diamant producenten, zoals De Beers, Rio Tinto en BHP Billiton, zitten in het meest lucratieve deel van de waardeketen, met winstmarges van 16-20%. Het enige andere segment in de markt dat soortgelijke marges maakt is de retail, waar grote ketens als Tiffany & Company en Cartier marges behalen van 11-14%.
 
Bain - Margins Diamond Value Chain
 
Andere delen in de waardeketen zijn veel minder lucratief, zoals partijen die de diamanten slijpen en polijsten – zij behalen slechts marges van 1-8%. Dit verklaart volgens het adviesbureau waarom deze partijen vaak ook betrokken zijn in de andere activiteiten binnen de waardeketen, zodat zij extra marge uit die activiteiten kunnen halen.

Nieuws

Meer nieuws over