Verbeterpunten voor Mijn.Overheid.nl van KPN adviseur

01 november 2013 Consultancy.nl

Met de lancering van ‘Mijn.Overheid.nl’ heeft de overheid een stap in de juiste richting gezet. Toch kan de digitale dienstverlening van het loket nog beter, stelt Joey van der Capellen van KPN Consulting.

Steeds meer bedrijven en overheidsorganisaties richten zich op digitale dienstverlening. In de hedendaagse wereld heeft bijna iedere organisatie een website waar je als klant/burger kan inloggen om daar jouw gegevens te zien en/of om zaken te regelen. Zo kan je tegenwoordig de meeste bankzaken regelen via de app/website van een bank of kan je jouw paspoort aanvragen via het e-loket van jouw gemeente. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat je als persoon jouw gegevens en producten kan aanvragen op het moment dat het jou uitkomt. Je hoeft steeds minder rekening te houden met de openingstijden van een organisatie. De overheid is net zoals een bank, je wilt er niet heen om jouw zaken te regelen, je wilt alles digitaal kunnen regelen met jouw smartphone, tablet, computer of laptop.

Mijn overheid

Mijn.Overheid.nl
Gelukkig kan je met jouw persoonlijke DigiD inlogcode inloggen op de websites van veel overheids-organisaties. Je hebt dus geen verschillende inlogcodes en wachtwoorden nodig voor verschillende overheidsorganisaties. Je hebt maar één inlogcode nodig om digitaal zaken te regelen met de op DigiD aangesloten overheidsorganisaties. Ook bestaat er eHerkenning, de inlogcode voor bedrijven om digitaal zaken te doen met overheidsorganisaties. Met de komst van Mijn.Overheid.nl is er een volgende stap gemaakt naar één overheid/één loket. Een fantastische ontwikkeling in het verbeteren van de digitale dienstverlening.

Toch ontbreken er een aantal essentiële functionaliteiten waardoor ik Mijn.Overheid.nl nauwelijks gebruik. Als burger heb ik een aantal functionele wensen:

  • Op Mijn.Overheid.nl kan je hoofdzakelijk jouw gegevens inzien. Je kunt er niet direct jouw zaken regelen, gegevens aanpassen, producten bestellen of diensten afnemen. Wil je digitaal zaken regelen, dan moet je eerst naar de website van de desbetreffende overheidsorganisatie gaan. Daarbij dien je nogmaals in te loggen met jouw DigiD inlogcode. Ik wil eenmalig inloggen, al mijn gegevens kunnen inzien en aanpassen en daarnaast direct zaken regelen, producten bestellen of diensten afnemen.
  • Inmiddels kan je bij ongeveer 500 overheidsorganisaties digitaal zaken doen met DigiD. Toch zijn veel overheidsorganisaties en organisaties die overheidstaken uitvoeren, zoals huisartsen en apothekers, nog niet aangesloten op DigiD. Daarnaast zijn de op DigiD aangesloten overheidsorganisaties niet allemaal aangesloten op Mijn.Overheid.nl. Ik wil niet met een gedeelte van de overheidsorganisaties digitaal zaken kunnen regelen via Mijn.Overheid.nl, maar met alle overheidsorganisaties en organisaties die overheidstaken uitvoeren.
  • Naarmate steeds meer overheidsorganisaties zich aansluiten bij Mijn.Overheid.nl wordt het een onoverzichtelijke pagina met vele overheidsorganisaties. Ik wil alleen de voor mij relevante overheidsorganisaties zien: een persoonlijk dashboard met automatisch toegevoegde voor mij relevante overheidsorganisaties. Het gaat om overheidsorganisaties waar mijn gegevens staan geregistreerd, ik zaken mee doe, ik producten heb besteld en diensten heb afgenomen (bijv. mijn eigen gemeente). Andere niet relevante overheidsorganisaties kunnen wel zijn aangesloten bij Mijn.Overheid.nl, maar die wil ik niet zien in mijn persoonlijke gegevens.
  • De websites van Mijn.Overheid.nl en de meeste overheidsorganisaties zijn geschikt voor gebruik in een webbrowser op desktops en laptops. In de hedendaagse wereld is een smartphone/tablet vriendelijke mobiele website of een app van Mijn.Overheid.nl erg gewenst.

Joey van der Capellen - KPN Consulting

De overheid is met DigiD en Mijn.Overheid.nl een goede weg ingeslagen. De volgende stap in het verbeteren van de digitale dienstverlening is de hierboven beschreven functionele wensen realiseren. Zou het niet geweldig zijn als je al jouw gegevens kunt inzien, producten kan bestellen, diensten kan afnemen van alle voor jouw relevante overheidsorganisaties via één app/website op jouw smartphone, tablet, computer of laptop? Mijn.Overheid.nl, ga aan de slag met Mijn.Functionele.Wensen.nl!

Een artikel van Joey van der Capellen, Consultant / Project Manager bij KPN Consulting.

Over Mijn.Overheid.nl

MijnOverheid.nl is hét digitale loket waarmee iedereen met een burgerservicenummer (BSN) zijn overheidszaken kan regelen en persoonlijke gegevens kan inzien op een gemakkelijke én veilige manier. Momenteel zijn gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en van het Kadaster en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in te zien. In de toekomst worden ook gegevens uit de andere basisregistraties en klantdossiers weergegeven.

Nieuws

Meer nieuws over