VODW: 60% klanten wil geen Facebook vrienden worden

31 oktober 2013 Consultancy.nl

Meer dan 60% van consumenten heeft geen behoefte om vrienden te worden met bedrijven op Facebook. Dit concludeert adviesbureau VODW op basis van een enquête onder 629 consumenten.

Deelnemende consumenten kregen de volgende vaag voorgeschoteld: “Wat verwacht u terug van een bedrijf waar u via social media 'vriend' mee bent?”. In alle zes onderzochte sectoren* gaf meer dan de helft van de respondenten aan dat ze geen behoefte hebben om vrienden te worden met leveranciers. Wel zit er een verschil tussen de jongere en oudere generatie. Bij de leeftijdscategorie 18-35 jaar wil 58% geen vriend worden, in de leeftijd 55+ is dit percentage bijna 70%.

VODW - Klanten negatief tegenover Facebook

Wanneer consumenten wel open staan om vrienden te worden, dan zijn ze met name uit op korting en persoonlijk relevante tips en suggesties (~15%). De interesse naar korting is het hoogst in de retailbranche, waar meer dan 20% dit punt noemt. Zaken als co-creatie en het uitdragen van een identiteit via een merk scoren over de hele linie het laagst.

* De zes branches: reis-, retail-, energie-, verzekerings-, banken- en telecomsector.

Nieuws

Meer nieuws over