Ngenious lanceert Bierspel voor ketensamenwerking

30 oktober 2013 Consultancy.nl

Het is een vraagstuk waar veel organisaties mee worstelen: het verbeteren van procesefficiency en meer samenwerking in de keten. Adviesbureau Ngenious heeft wel een hele bijzondere manier ontwikkeld om opdrachtgevers hiermee te helpen: het Bierspel.

Het Bierspel is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, waar het is ontwikkeld door een groep professoren van MIT Sloan School of Management. Het spel richt zich op het creëren van bewustwording over de mogelijkheden om direct te starten met het doorvoeren van verbeterpunten in de dagelijkse werkzaamheden. “Er kan tegen medewerkers wel gezegd worden dat er verbeter-potentieel aanwezig is, maar het zelf voelen en ervaren is veel overtuigender” zegt Jan Pieter Verweij, mede-oprichter van Ngenious.

Ngenius - Bierspel

Belangrijkste focuspunt van het Bierspel: het realiseren van meer samenwerking in de (bedrijfs)keten. “Gebrek aan inzicht en samenwerking in de keten leidt tot hogere kosten, vertraging in het proces en minder klantwaarde” aldus Verweij. Hij geeft een aantal voorbeelden: “Zo hebben medewerkers vaak geen zicht op de handelingen van collega’s op andere afdelingen. Ze weten vaak niet welk werk dubbel gedaan wordt, welke controles onzinnig zijn en vooral welke problemen hun acties veroorzaken elders in de organisatie”. Volgens de consultant valt hier veel verbeterpotentieel te halen, door het creëren van meer bewustwording, het verschaffen van inzicht en het stimuleren van meer samenwerking. Het Bierspel is een “inspirerende en effectieve” tool om dit te bewerkstellingen, aldus Verweij.

Het Bierspel kan worden ingezet als losstaande inspiratieworkshop, maar ook als onderdeel van een teamdag, heisessie of opleidingsprogramma. Bekijk onderstaande YouTube film voor meer informatie:

Nieuws