Bain: Antwerpen nog steeds leider diamantensector

24 oktober 2013 Consultancy.nl

Antwerpen is nog steeds het diamanten-walhalla van de wereld. Dit blijkt uit een marktanalyse van de diamantensector door Bain & Company. De consultants hebben wel een milde waarschuwing voor de Belgische diamanthoofdstad – de concurrentie van de opkomende diamantenhubs in Dubai, Hong Kong en Mumbai gaat verder toenemen. Strategische focus is nodig om marktleider te blijven.

Jaarlijks gaan er miljarden om in de diamantenbusiness. Maar de belangrijkste verkooppunten voor groothandelaren en retailers liggen geconcentreerd in slechts zes ‘diamanthubs’: de traditionele hubs van Antwerpen, New York en Tel Aviv en de opkomende hubs van Dubai, Hong Kong en Mumbai.

Bain - Revenue of Diamond Hubs

Antwerpen is met afstand de grootste diamanthub, met een jaarlijkse omzet van $50 tot $55 miljard. De op een na grootste hub is nu Dubai, met een jaarlijkse omzet van $40 tot $45 miljard. In de afgelopen jaren heeft Dubai New York ($35 tot $40 miljard), de belangrijkste handelsplaats voor grote in de VS gevestigde diamantondernemingen, ingehaald. Dubai’s groei heeft een boost gekregen door het gunstige belastingregime en de transfer pricing wetgeving, en Dubai’s nabijheid ten opzichte van India’s slijp- en polijst sector.

Hong Kong is, met een jaarlijkse omzet van $30 tot $35 miljard, een groot sourcing centrum voor de Zuid-Oost Aziatisch slijp- en polijst ondernemingen. Mumbai verzorgt voornamelijk de import- en exporthandel van India’s slijp- en polijstindustrie, met een jaarlijkse omzet van $25 tot $30 miljard. Tel Aviv heeft een lange geschiedenis als diamancentrum en staat voornamelijk bekend als hub voor diamantjuwelen in het hoge segment van de markt. De Israëlische hoofdstad heeft een jaarlijkse omzet tussen $22 en $27 miljard.

Bain - Global Diamond Report 2013

Concurrentie wordt sterker

Gedreven door de hoge marges binnen het retail segment van diamanten, stelt het adviesbureau vast dat de concurrentie tussen de diamantenhubs toeneemt. Zo trekken bijvoorbeeld de nieuwe diamanthubs van Dubai en Hong Kong handel aan door geen belasting op import en export. Verder hebben zij een structureel competitief voordeel aangezien ze dichterbij de slijp- en polijst industrieën van China en India zijn gevestigd en dus ook dichterbij de middenklasse klanten in die landen. De consultants hebben een advies voor de traditionele hubs: focus op hoge-kwaliteit stenen, een beter ontwikkelde infrastructuur en kijk kritisch naar belastingschema’s om de concurrentiepositie een boost te geven.

Gerelateerd nieuws:
Bain: Vraagtekens bij uitspraak diamonds are forever
Bain: Vraag naar diamanten stijgt jaarlijks 6 procent

Nieuws

Meer nieuws over