McKinsey: Toeleveranciersmarkt autobranche verdubbelt

21 oktober 2013 Consultancy.nl

De komende 7 jaar verdubbelt de wereldwijde markt voor automotive toeleveranciers. In 2020 vertegenwoordigt de markt een waarde van €2 biljoen. De sterke groei in Azië, de stijgende vraag naar kleinere auto’s en de aanwezigheid van nieuwe technologiën zijn de belangrijkste redenen voor deze groei. Dat voorspelt adviesbureau McKinsey & Company in het rapport ‘New Rules for Winners – Ensuring the Competitiveness of the Automotive Supplier Industry’.
 
In het rapport analyseerde McKinsey in samenwerking met branchevereniging Clepa de 100 grootste onderdelenleveranciers van de wereld. Het onderzoek laat zien dat organisaties in Europa ieder jaar een hogere groei lieten zien qua volume (6,4%) dan bijvoorbeeld Azië (5,2%) of bedrijven in de VS (2,7%). De winstresultaten waren echter wel beter in Azië. Waar Europa 4,1% winstgroei liet zien en de VS 3%, behaalden Aziatische bedrijven een winstgroei van 4,7%.
 
McKinsey - Toeleveranciersmarkt autobranche

De consultants zijn van mening dat toeleveranciers in de VS en Europa meer geld moeten stoppen in productiemogelijkheden binnen de Aziatische landen. Alleen dan kunnen ze de groei in Azië exploiteren.

Groeimarkt: Kleine auto's

Kleine auto's (A-, B- en C-segment) vormen de belangrijkste groeimarkt in de branche. Volgens het strategie adviesbureau zal het aandeel van kleinere auto's in de totale markt toenemen van 55% in 2001 tot meer dan 72% in 2020. “Dit biedt groeikansen voor leveranciers die zich richten op dit segment” zegt Andreas Cornet van McKinsey. Volgens de adviseur is het van belang dat spelers hun marges voldoende beschermen door middel van efficiënte onderzoeks-en ontwikkelingsprocessen.

Nieuws

Meer nieuws over