Accenture: Digitale verzekeringsmarkt verdubbelt

21 oktober 2013 Consultancy.nl

Het digitale kanaal binnen de verzekeringsmarkt is booming. Was de digitale verzekeringsmarkt in Europa vorig jaar nog goed voor een omzet van zo’n €12 miljard, in 2016 is dit gestegen tot maar liefst €25 miljard. Dit voorspelt adviesbureau Accenture, dat zich baseert op een onderzoek gehouden onder 78 Europese verzekeraars, waaronder enkele Nederlandse spelers.
 
Stuwende factor achter de marktverdubbeling is de forse toename in de verkoop van nieuwe schade-, ongevallen en levensverzekeringen. In 2016 zal naar verwachting 18% van de jaaromzet uit nieuwe polissen via digitale kanalen verkocht zijn. Momenteel is het marktaandeel van digitaal nog maar 11%. De overige omzettoename is toe te schrijven aan onder meer up-selling en cross-selling van aanverwante producten via digitale kanalen.
 
Accenture - Online polis
 
“De digitale verschuiving is onontkoombaar” zegt Jean-Francois Gasc van Accenture. Dit heeft volgens de adviseur te maken met de megapotentie die het verzekeraars biedt. “Digitaal is veel meer dan alleen een nieuwe distributiekanaal. Het biedt de kans om de dienstverlening op een compleet andere manier in te richten”. Gasc geeft twee voorbeelden. “Digitaal biedt kansen voor beter brand management en benutten van social media. Ook kan het sales een forse impuls geven, bijvoorbeeld door naadloze multi-channel verkoop en service via telefoon, online en mobiel”.

Investeringen

De sterke groei van de digitale verzekeringsmarkt is niet onopgemerkt gebleven in de branche. Ruim drie kwart (78%) van de deelnemende verzekeraars geeft aan dat zij van plan zijn om fors te investeren in de digitale transformatie van hun verkoop- en distributieactiviteiten. Gemiddeld zal naar verwachting zo’n €27 miljoen worden geïnvesteerd per verzekeraar.
 
Digital - Changing the Face of Insurance
 
“Deze transformatie is noodzakelijk om klanten het gemak, de eenvoud en snelheid te kunnen bieden, waarmee ze gewend zijn ook andere producten en diensten dagelijks digitaal aan te schaffen. Dit geldt zeker voor de digitale generatie of ‘Generatie D’. Zij zijn continu online en kopen hun boeken, apparatuur, muziek en reizen via het internet” sluit Gasc af.

Nieuws

Meer nieuws over