OC&C: Big Data geeft advocaten concurrentievoordeel

17 oktober 2013 Consultancy.nl

Advocatenkantoren kunnen een groot competitief voordeel realiseren als ze Big Data omarmen. Dat stelt adviesbureau OC&C Strategy Consultants, dat zich baseert op tientallen klantcases waarbij zij advocatenkantoren hebben geholpen om concurrentievoordeel te behalen door het gebruik van intelligente analytics.
 
Jaarlijks verzamelen en produceren advocatenkantoren duizenden brieven, memo’s, pleidooien en wettelijke dossiers. De meerderheid van bedrijven hebben sterke capaciteiten om data op te slaan en te archiveren, maar tot op heden zijn advocatenkantoren over het algemeen matig in het analyseren en hergebruiken van grote datasets, om proposities of klant besluitvorming te verbeteren . Volgens Fergus Jarvis, een partner bij OC&C in de UK, laten advocaten hierdoor een potentiële goudmijn liggen. “Big Data technologie kan helpen bij het moderniseren van advocatenpraktijken, het creëren van kaders om efficiënter te werken en advocaten helpen meer waarde uit informatie te halen”.
 
OCC - Big Data
 
Jarvis ziet vier manieren waarop Big Data advocaten van een concurrentievoordeel kan voorzien:

Algoritmische analyse van rechtspraak

Als onderdeel van de onderzoeksfase van een zaak, onderzoeken advocatenkantoren een breed spectrum aan zaken om uit te vinden hoe ze hun cliënten het beste kunnen adviseren en voor de rechtzaak voorbereiden. Het werk dat nodig is om deze precedenten te zoeken en de resultaten evalueren wordt meestal overgelaten aan junior associates en stagiairs. Echter, intelligente Big Data systemen zoals LexisNexis en Westlaw, kunnen automatisch rechtzaken matchen, en casebenaderingen en uitspraken bij elkaar zoeken, waardoor bedrijven hun rechtzaakuitkomsten efficiënter kunnen voorspellen en tactieken beter kunnen baseren op de hoeveelheden historische data.

Case voorbereiding

Vandaag de dag moeten er bij rechtzaken duizenden terabytes aan data gesorteerd en geanalyseerd worden, zodat de belangrijkste informatie eruit gehaald kan worden. Nieuwe Big Data technieken, zoals E-Discovery software, kan dit proces automatiseren waardoor dure en goed getrainde advocaten zich kunnen richten op het analyseren en interpreteren van de reeds voorbereide data in plaats van de rauwe informatie. “In een wereld waar meer en meer zaken veel informatie bevatten, wordt dit proces steeds belangrijker bij het ontwikkelen van rechtzaak strategie en –tactiek” zegt Jarvis.

Communicatie revolutioneren                                                                     

Een belangrijk aspect van rechtzaakmanagement is op de hoogte blijven van uitspraken en externe updates. Nieuwe ICT producten kunnen advocaten helpen om op een efficiënte manier relevante informatie te ontvangen en deze te vergelijken. Met name op het gebied van ondernemingsrecht, waar de rechtzaken zich voortdurend ontwikkelen, kunnen grote voordelen behaald worden. “Oplossingen als M-Lex of Mergermarket’s PAR zijn goede voorbeelden van platformen die aan deze vraag voldoen. Deze producten bieden vrijwel live updates over zaken direct uit concurrerende rechtbanken – die worden gezocht, geanalyseerd en dan gebruikt worden voor de besluitvorming” aldus Jarvis.
 
OC&C - Rechtzaal

Nieuwe business

Big Data creëert ook nieuwe commerciële kansen voor advocatenkantoren. Ook klanten zelf proberen Big Data te benutten binnen hun eigen organisaties en, gezien de significante reputatie- en financiële risico’s die optreden als de data verkeerd gebruikt wordt, is er een groeiende vraag naar juridisch advies over het juiste gebruik en beveiliging.

Nieuws

Meer nieuws over