Roland Berger: Megaverandering voor Belgische banken

16 oktober 2013 Consultancy.nl

De Belgische bankensector ondergaat de komende jaren een grote verandering. Strategisch adviesbureau Roland Berger deed onderzoek binnen het retail segment van de bankensector en verwacht diverse grote transformaties en een consolidatieslag. Ook zullen er meer niche spelers opkomen, krijgen banken te maken met enorme technologische uitdagingen en zal het aantal bankkantoren drastisch afnemen.

Het adviesbureau interviewde 60 topmanagers van banken in Europa, waaronder 9 Belgische banken en vier grootbanken, te weten Belfius, BNP Paribas Fortis, ING België en KBC.

Marktveranderingen

Kantoorsluitingen en reductie in het personeelsbestand waren al langer een zichtbare trend sinds het begin van de crisis in 2007, maar uit het onderzoek blijkt dat banken nu ook worden geconfronteerd met diverse andere dynamische marktveranderingen. Voorbeelden van marktveranderingen binnen de sector zijn onder andere de digitalisering van bankdiensten, opkomende concurrentie van internetspelers zoals Google die bankproducten kunnen gaan aanbieden en het ontstaan van niche spelers die zich richten op specifieke klanten. 

Roland Berger - Bankensector Belgie

Volgens Kasper Peters, Principal bij Roland Berger, worden banken door deze ontwikkelingen genoodzaakt om bijvoorbeeld de marketing strategie aan te passen. Hij stelt dat de enige oplossing voor banken ligt in het realiseren van meer rendement en het aantrekken van nieuwe klanten. De klant is de grootste winnaar in het geheel want er zullen door de ontwikkelingen meer aanbieders van bankdiensten opkomen in de markt.

Consolidatie

Uit het onderzoek van komt ook naar voren dat er naar verwachting een consolidatie zal plaatsvinden bij de vier grootbanken van België. Met name Belfius lijkt een mogelijke kandidaat voor overname door de andere drie banken.

Nederlandse retail bankingsector

Eerder dit jaar publiceerde het adviesbureau een grote analyse van de Nederlandse bankensector, getiteld  ‘Dutch Retail Banking’. Daaruit bleek onder andere dat de markt omschreven kan worden als een coöperatieve oligopolie, een markt die gedomineerd wordt door een aantal grote spelers. Consumenten zijn sceptisch over de kwaliteit van hun eigen retailbank, maar slechts 2% van de consumenten wil overstappen naar de concurrent omdat zij ook weinig vertrouwen hebben in hun dienstverlening.

Roland Berger - cooperatieve oligopolie

De markt werd in het rapport verder gekenmerkt door een laag onderscheidend vermogen tussen de marktspelers die “allemaal eenzelfde soort producten en services aanbieden” aldus Mark de Jonge, partner bij Roland Berger. Ook heeft de markt een lage Return on Equity (RoE), waardoor vooralsnog weinig concurrentie van buitenlandse banken op de Nederlandse markt zichtbaar was.

Nieuws

Meer nieuws over