Interview met Richard Lesser, Chief Executive van BCG

14 oktober 2013 Consultancy.nl

De wereldwijde topman van The Boston Consulting Group (BCG), Richard Lesser, gaf onlangs een interview aan de Britse krant The Telegraph. In het interview vertelt hij over zijn dubbele verblijfplaats, hoe BCG ervoor zorgt dat hun consultants een goede work-life balans behouden en hoe bedrijven een blijvend concurrentievoordeel kunnen realiseren.

Dubbele verblijfplaats

Richard Lesser nam begin dit jaar het stokje over van Hans-Paul Bürkner om BCG’s 6e CEO sinds de oprichting in 1963 te worden. Met kantoren in meer dan 40 landen wereldwijd, is hij het grootste gedeelte van zijn tijd onderweg. Twee steden krijgen echter meer aandacht dan andere: New York, waar Lesser’s gezin woont, en Beijing, waar hij een tweede thuis heeft opgebouwd. Zo’n 6 weken per jaar verblijft Lesser in de Chinese hoofdstad – wellicht niet lang, maar ter vergelijking, hij is slechts 8 weken per jaar in de stad waar zijn vrouw en kinderen leven.

Richard Lesser - Boston Consulting Group
 
Op de vraag waarom hij zo’n ongebruikelijke woonsituatie met 2 verblijfplaatsen voert, geeft hij twee redenen. “Onze wereldwijde klanten willen begrijpen wat er in de Verenigde Staten gebeurt en wat er gebeurt in China. Ik wil aanwezig zijn in China en samenwerken met ons lokaal team, zodat ik onze wereldwijde klanten uit de eerste hand kan adviseren. Dit helpt mij en BCG om beter te begrijpen wat bedrijven moeten doen om hun aanwezigheid te versterken in een van ’s werelds snelst-groeiende markten”. Ten tweede, volgens Lesser kunnen bedrijven niet langer opereren, zonder dat ze een duidelijke China-strategie voeren. “We ondergaan een seismische verschuiving” zegt hij. “Tweeduizend jaar geleden, nam Azië 40% van de wereldwijde economie voor zijn rekening. Dit daalde lange tijd naar onder de 20% maar gaat nu weer richting de 40%. Het zal wellicht niet volgend jaar zijn, maar over tientallen jaren zal Azië het grootste deel van de wereldeconomie beslaan”.

Work-life balans

Vanuit intern oogpunt geeft Lesser aan dat een van zijn belangrijkste prioriteiten is om ervoor te zorgen dat werknemers voldoende energie hebben om hun werk te doen. Management consultancy staat bekend om de vele uren die gewerkt worden, maar Lesser geeft aan dat BCG uit deze cultuur wil stappen. Het adviesbureau heeft een schema opgesteld waar personeel een of twee avonden per week kunnen prikken, waarop zij de garantie krijgen dat werk de andere dingen die zij willen of moeten doen niet in de weg staat, wat er ook gebeurt. “Mensen die alleen werken hebben misschien weinig controle over hun werkuren” zegt hij, “maar wij niet – wij werken in teams” zegt hij.
 
Om dit doel verder te ondersteunen lanceerde de strategie consulting organisatie onlangs een grote cultuurtransformatie om zijn consultants te veranderen van “workaholics” naar “successaholics”. Zie het artikel ‘BCG: Hard werken in strategy consultancy verleden tijd’ voor meer informatie.
 
BCG

Concurrentievoordeel

In het interview wordt Lesser ook gevraagd naar zijn kijk op hoe bedrijven een concurrentievoordeel kunnen behouden. In zijn opinie is de grootste val waarin bedrijven trappen het feit dat zij te lage ambities nastreven. Bedrijven maken een fout wanneer zij slechts de BBP groei volgen, in plaats van deze te willen overtreffen. Om succesvol te zijn, beredeneert Lesser, moeten ze hun verwachtingen bijstellen. “Het gaat niet alleen om de onderliggende groeiratio. Het gaat ook om wat er gebeurt in de diverse segmenten van de markt, of hoe bedrijven hun marktaandeel opbouwen in segmenten die toekomstbestendig zijn”.
 
Een ander aspect dat hij benadrukt is adaptability (aanpassingsvermogen).”Onderzoek laat continu zien dat het essentieel is dat het DNA van een organisatie flexibel genoeg is om met enorme veranderingen om te gaan. De wereld verandert zo snel dat het niet langer genoeg is om een goed plan te bedenken en deze te implementeren” zegt hij. Vooruitkijkende informatie, met name op het gebied van strategische besluitvorming, is essentieel in zijn opinie. Hoe kunnen wij aanvoelen wat de toekomst gaat brengen? “We kunnen verandering weliswaar niet aanvoelen, laat staan juist voorspellen” geeft hij aan. “Maar we moeten op z’n minst in staat zijn om de meest waarschijnlijke scenario’s te kunnen identificeren en deze op te volgen”.

Nieuws

Meer nieuws over