SEO: Vliegtaks ramp voor Schiphol, KLM en economie

07 oktober 2013 Consultancy.nl

Een mogelijke herinvoering van de vliegtaks door het kabinet heeft grote gevolgen voor Schiphol, KLM en de economie. Het zou leiden tot miljoenen minder reizigers en verlies van werkgelegenheid die kan oplopen tot 37.500 banen. Ook brengt het eventuele grote investeringen van de luchthaven tot stilstand. Dit blijkt uit een rapport van adviesbureau SEO Economisch Onderzoek.
 
In 2008 lanceerde de regering al eens een vliegtaks, maar die werd na een jaar afgeblazen onder grote druk van het bedrijfsleven en de Nederlandse reisbranche. Door de grote gaten binnen de huidige bezuinigingsplannen van de overheid speelt de vliegtaks een rol bij de onderhandelingen tussen het kabinet en de oppositiepartijen. Met name GroenLinks is een voorstander van het heffen van een extra belasting op vliegtickets.
 
Schiphol
 
Uit berekeningen van SEO blijkt dat een vliegtaks leidt tot een forse daling van het aantal vanaf Schiphol vertrekkende passagiers. Deze passagiers kiezen er dan voor om gebruik te maken van omliggende luchthavens, waaronder buitenlandse luchthavens als Düsseldorf en Brussel. Een rekenvoorbeeld: een extra belasting op vliegtickets van €10 voor Europese vluchten en €20 voor intercontinentale vluchten vertaalt zich in 12,5 miljoen minder reizigers. Het gevolg voor de werkgelegenheid is groot: tot 37.500 banen kunnen verloren gaan. Bovendien constateert SEO Economisch Onderzoek dat de regio rond de luchthaven minder aantrekkelijk wordt voor buitenlandse bedrijven, wat weer een indirect effect kan hebben op economische activiteit en de werkgelegenheid.
 
De eindconclusie van het onderzoeksbureau is helder: de voordelen van de vliegtaks voor de schatkist wegen niet op tegen de negatieve economische effecten.

€1,5 miljard aan investeringen heroverwegen

In een reactie op de plannen laat een woordvoerder van KLM weten het roerend eens te zijn met de bevindingen. “'Als je werkgelegenheid en het vestigingsklimaat belangrijk vindt in tijden van crisis, dan moet je zo'n maatregel niet nemen''. De directie van luchthavenbedrijf Schiphol heeft al laten weten dat – wanneer de vliegtaks daadwerkelijk wordt ingevoerd – het zo’n €1,5 miljard aan investeringen in de capaciteit en kwaliteit van de luchthaven moet heroverwegen.

Nieuws