Deloitte: Social media en BigData bedreigen reputatie

07 oktober 2013 Consultancy.nl

Bedrijfsreputatie en de gevolgen van reputatieschade zijn de belangrijkste strategische risico’s voor grote ondernemingen. Belangrijkste aanleiding: de explosieve toename in het gebruik van social media en BigData, Dit concludeert Deloitte in het onderzoek ‘Exploring Strategic Risk’, uitgevoerd onder zo’n driehonderd executives wereldwijd.
 
40% van de respondenten ziet reputatieschade als grootste risico voor hun onderneming, gevolgd door business model risico's en risico's door economische ontwikkelingen. Drie jaar terug zag 41% hun merk nog als grootste risico en werd reputatieschade door 26 % van de respondenten als groot risico gezien.
 
Deloitte - Strategic Risks
 
De ontwikkeling van reputatierisico's als belangrijkste strategisch risico komt volgens het executive management voornamelijk voort uit de snelle opkomst van social media; 47% ziet dit als de belangrijkste technologische bedreiging voor hun business model. Andere belangrijke technologische bedreigingen zijn data analytics, apps, cloud computing en het belang van cyber security. Een overzicht van de belangrijkste enablers van deze risico’s:
 
Deloitte - Emerging Threads
 
"De groeiende zorg onder de executives over de gevolgen van reputatieschade is een logische reactie op recente reputatiecrises en de snelheid van digitale ontwikkelingen en sociale media", aldus Aida Demneri, director Risk Services bij het accountants- en adviesbureau. "Nieuwsberichten met een negatief sentiment verspreiden zich sneller, bereiken een breder publiek en worden voor langere tijd digitaal vastgelegd. Bedrijven plaatsen reputatierisico's hierdoor hoog op hun agenda”.

Nieuws

Meer nieuws over