Accenture merk sterker dan Adidas, Porsche en Shell

07 oktober 2013 Consultancy.nl

Onderzoeksbureau Interbrand heeft zijn 2013 versie van de ‘Best Global Brands’ ranking vrijgegeven. Apple, Google en Coca Cola mogen zich van alle bedrijven wereldwijd de sterkste merken noemen. In de top 100 staat maar een adviesbureau – Accenture. Met een plek in de top 50 is het merk ‘Accenture’ volgens de onderzoekers sterker dan het merk van o.a. Siemens, Adidas, Porsche, Shell en Heineken.
 
Sinds 2000 meet Interbrand ieder jaar de brand ‘value’ van grote organisaties. De 100 bedrijven met de hoogste brand value worden opgenomen in de ‘Best Global Brands’ ranking. Om in de top 100 te komen moeten de merken aan een lange lijst van criteria voldoen. Een paar kenmerkende voorbeelden. Een merk moet wereldwijd van aard zijn en moet geografische en culturele grenzen overstijgen. Het merk moet zijn verbreid binnen de gevestigde economische centra van de wereld, en moet een aanwezigheid hebben verworven in de grootste toekomstige markten. Bovendien, tenminste 30% van de omzet moet behaald worden buiten het thuisland van het merk.
 
De top 20 merken wereldwijd worden gedomineerd door bekende merken als IBM (#4), Microsoft (#5), Samsung (#8), BMW (12), Disney (#14) en Louis Vuitton (#17). Een overzicht van de top 18 merken:
 
De top 20 merken wereldwijd
 
Accenture is het enige adviesbureau dat een plek weet te bemachtigen in de prestigieuze lijst. Met een #41 positie scoort de internationale consultingorganisatie hoger dan onder meer toonaangevende namen als Siemens, Adidas, Porsche, Shell en Heineken. De belangrijkste reden voor Accenture’s hoge score: jarenlang heeft Accenture een succesvolle wereldwijde advertising campagne gevoerd – gecentreerd rondom zijn slogan ‘High Performance. Delivered’. Bovendien heeft Accenture het merk een boost gegeven met een groots MVO initiatief (bekend als ‘Skills to Succeed’**) en door een consistente en wereldwijde Marketing benadering.
 
Accenture - High Performance Delivered
 
* Om de waarde van een merk te meten, de zogenaamde Net Present Value of Brand Earnings, keken de onderzoekers naar drie factoren:  de competitieve sterkte van het merk, de rol die het merk speelt in de koopbeslissing, en de financiële resultaten van de merkproducten en –diensten
 
** Het programma heeft als doelstelling de 250,000 mensen wereldwijd van vaardigheden te voorzien om een baan te bemachtigen of een bedrijf op te zetten. Recentelijk verdubbelde de organisatie zijn ambitie naar 500,000 tegen 2015.

Nieuws

Meer nieuws over