Het geheim achter alumni aanpak McKinsey & Company

30 september 2013 Consultancy.nl

McKinsey & Company, ‘s werelds grootste strategisch adviesbureau, wordt al decennia gezien als een van de meest – of zelfs dé meest – prestigieuze consulting organisatie binnen de adviesbranche. Het geheim achter het succes blijft een mysterie. Sommige experts en insiders refereren aan McKinsey’s unieke strategie, de hoogwaardige kwaliteit van het werk of het bijzondere track record. Ondanks de verschillende opinies binnen de markt, kun je gerust stellen dat over één punt alle partijen het volmondig eens zijn: McKinsey loopt (ver) vooruit op het gebied van het benutten van het potentieel van zijn alumni. Reden voor Consultancy.nl om McKinsey’s alumni aanpak onder de loep te nemen.

CEO springplank
Sinds de oprichting van McKinsey & Company in 1926 in de VS, heeft het strategie adviesbureau meer dan 27,000 alumni voortgebracht, die zo ongeveer binnen iedere business sector in 120 landen werkzaam zijn. De sleutel ligt echter niet in de grootte van het alumnibestand, maar in de kwaliteit ervan. In de afgelopen tientallen jaren heeft McKinsey meer CEO’s voortgebracht dan welk ander bedrijf ter wereld dan ook, een wapenfeit dat McKinsey onlang de titel ‘the best CEO springplank’ opleverde, afgegeven door Fortune Magazine. Op dit moment leiden meer dan 150 voormalige consultants van het strategisch adviesbureau ergens ter wereld een bedrijf dat meer dan $1 miljard aan omzet genereert. Hiervan leiden er circa 70 een Fortune 500 bedrijf.

McKinsey - CEOs

De kracht van het alumni netwerk beperkt zich niet alleen tot de private sector. De footprint van McKinsey is ook in de publieke sector bijzonder te noemen. Bijvoorbeeld, ex-McKinsey consultants hebben tal van leidinggevende functies in de Obama regering, waardoor zij hun stempel en ideeën op het regeringsbeleid mogen drukken, waaronder bijvoorbeeld economisch beleid, de zorg en defensie. Zo werd nog afgelopen week McKinsey Partner Beth Cobert benoemd tot een van de topadviseurs van de Obama regering. Zoals The Economist het stelde: “Obama houdt van ‘McKinseyites’ net zoals zijn voorgangers verslaafd waren aan het inhuren van alumni van Goldman Sachs”.

In Nederland geldt Wiebe Draijer als een goed voorbeeld: hij vervulde jarenlang de functie van Managing Director van het Amsterdamse kantoor van McKinsey (2004 – 2012), en  momenteel bekleedt hij de functie van voorzitter van de SER, het belangrijkste economisch orgaan van de Nederlandse overheid. Nog een voorbeeld: recentelijk werd de McKinsey alumnus Lazar Krstic de jongste Minister van Financiën ooit in de geschiedenis van de Europese Unie.

Alumni = sales
Naast de prestige die het McKinsey geeft, nemen alumni ook een centrale rol in het business model van het consultancybureau. In zijn recente boek ‘The McKinsey Way’ licht voormalig McKinsey partner Ethan M. Rasiel toe hoe alumni een belangrijke rol spelen – en in sommige gevallen zelfs een cruciale rol – voor de business development van de organisatie.“McKinsey beheerst de kunst van het inzetten van haar alumni netwerk voor nieuwe consulting projecten”. Hoewel er geen data beschikbaar is en deze vrijwel nooit naar buiten wordt gebracht – in lijn met McKinsey’s beleid dat interne aangelegenheden binnen de eigen muren blijven – suggereert Rasiel dat in sommige kantoren tot zelfs 30% van klantprojecten teruggevoerd kan worden naar het alumni netwerk. Daarbovenop suggereert de auteur dat alumni met name een cruciale rol spelen in omvangrijke lange-termijn transformaties, projecten die niet alleen zeer lucratief zijn, maar ook meer zekerheid op lange-termijn staffing met zich meebrengen.

McKinsey - Presentatie

Als de support van alumni niet van directe aard is, dan is McKinsey er tevens in geslaagd om zijn alumni te gebruiken om hun gedachtengoed te verspreiden onder bestuurders overal ter wereld. De meerderheid van de alumni ontvangen het award-winnende ‘McKinsey Quarterly’ magazine, dat zij verder onder de aandacht brengen bij belangrijke stakeholders in hun omgeving. Een andere gebruikelijke actie, onthult Rasiel, is dat McKinsey alumni waar mogelijk worden betrokken als informatiebron of referentie gedurende het salesproces, waardoor zittende McKinsey partners op een zeer gerichte manier leads kunnen benaderen. Hierdoor verslaan zij hun concurrenten in veel gevallen als het gaat om de voorbereiding en stakeholder management, in combinatie met de hoogwaardige kwaliteit die de hoogintelligente strategie adviseurs kunnen leveren.

Recruitment
Naast het binnenhalen van opdrachten biedt het bijhouden van een alumni netwerk diverse overige voordelen voor McKinsey. Zo fungeert het eigen alumni netwerk een effectief en efficiënt recruitmentkanaal. Zo zet McKinsey haar eigen alumni netwerk in om oud-medewerkers terug te halen – dit biedt voordelen zoals een directe band, minder inwerktijd en bekendheid met de manier van werken. En zelfs als recruiting via de alumni niet leidt tot het aannemen van een kandidaat, dan zijn de referenties binnen het netwerk doorgaans van een hogere kwaliteit dan andere kanalen, zoals headhunters of jobboards. “McKinsey alumni weten precies wat er nodig is om te slagen binnen het adviesbedrijf, zij zijn daarom de beste ambassadeurs en recruiters binnen de markt” zegt Rasiel.

McKinsey - Alumni Netwerk

Alumni platform
Het hebben van een sterk alumninetwerk is slechts een deel van de puzzel, ook de juiste uitvoering komt daarbij kijken. Diverse benchmarks van analisten in de afgelopen jaren laten zien dat ook op dit gebied McKinsey zijn branchegenoten (ver) vooruit is. De kern van zijn alumni netwerk is de alumni website, waar voormalige McKinsey consultants zich kunnen registreren en hun eigen gegevens kunnen bijhouden. Het platform biedt hen het laatste nieuws, zowel intern als extern, en de mogelijkheid om met een druk op de knop andere alumni te contacteren. Andere gebruikelijke features op de site, zoals vacatureplaatsingen, social media updates, evenementen en berichten over baanverandering maken deel uit van het platform. In een recent artikel in Businessweek wordt McKinsey’s alumni platform, samen met dat van Goldman Sachs en Deloitte, aangehaald als een ‘best-in-class’ voorbeeld.

Alumni worden uiteraard niet alleen gemanaged via de digitale weg. McKinsey staat bekend om het organiseren van face-to-face bijeenkomsten, waar prominente McKinsey alumni zoals CEO’s worden gestimuleerd te komen om de aanwezigheid en de ROI van het netwerk event te verhogen. Deze binding wordt ook in stand gehouden door middel van de jaarlijkse McKinsey-Alumni dag, een jaarlijkse bijeenkomst waarbij huidige en voormalige medewerkers van McKinsey samenkomen.

Business Netwerk Event

Coaching
Tot slot, McKinsey’s alumni aanpak gaat verder dan netwerken. Onder de noemer ‘CEO Leadership Program’, biedt McKinsey CEO’s overal ter wereld de kans om gecoached te worden door ervaren alumni. Deze coachings worden pro-bono aangeboden, en worden door CEO’s goed ontvangen, wat McKinsey een natuurlijk, maar essentieel concurrentievoordeel oplevert. Het zorgt voor betrokkenheid bij bestuurders, biedt inzicht in de business en bedrijfskwesties en biedt een ingang voor advieswerk.

Nieuws