PA Consulting: Social Intelligence biedt megakansen

23 september 2013 Consultancy.nl

Bedrijven kunnen hun winstgevendheid fors vergroten door ‘micro-trends’ te benutten met behulp van “Big Data” en Social Media competenties, zegt internationaal consultancybureau PA Consulting Group.
 
“Bedrijven kammen biljoenen social media berichten, die elke seconde gegenereerd worden op Twitter, Facebook of blogs, uit om subtiele veranderingen in consumentengedrag te spotten. Deze veranderingen kunnen leiden tot lucratieve business opportunities ” zegt Nathan Sage, social media specialist bij het adviesbureau. Hiernaast geeft social intelligence nieuwe, snelle en buitengewoon nauwkeurige inzichten in de markten waarin bedrijven opereren en de bedrijven waarmee ze concurreren. De social intelligence die voortkomt uit de deze analyses biedt de bedrijven een superieur platform om zowel tactische als strategische besluiten te maken.
 
Social Media
 
Voorbeelden van zulke kansen zijn nieuwe toepassingen van bestaande producten, innovatie van producten, betere voorspellingen van consumentenvraag en het verminderen van ontwikkelingstijd. In toenemende mate wordt Social Intelligence ook ingezet in de M&A praktijk van het adviesbureau, om extra inzicht te creëren tijdens de commerciële due diligence van potentiele overname kandidaten. Op deze manier wordt bijvoorbeeld de brand waarde en het sentiment rond de onderneming gekwantificeerd en gerelateerd aan die van concurrenten.

Nieuwe toepassingen van bestaande producten

Sage geeft een concreet voorbeeld van een bedrijf dat veel geld verdient door het analyseren van social media patronen. “Onlangs ontdekte een farmaceutische groep een nieuwe toepassing voor een hartritmemedicijn door het analyseren van commentaar over het medicijn dat via social media werd gegeven. Ze pikten deze patronen van social media op – dat wanneer mensen het medicijn gebruikten, ze meer haargroei hadden – en ontdekten een secundair gebruik ervoor” aldus de adviseur. “Ze verdienden inmiddels meer geld aan het secundaire gebruik van het medicijn dan de primaire toepassing”.

Betere voorspelling van consumentenvraag

In een ander geval, hielp PA Consulting Group een internationale hotelketen met het voorspellen van de bezettingsgraad van hotels in grote steden drie maanden van tevoren (de standaard die wordt gehanteerd is 21 dagen), door commentaren over de stad op social media te analyseren.  Met deze techniek kon de hotelketen de bezettingsgraad tot een nauwkeurigheid van 2% voorspellen, wat de hotelgroep een extra $200 miljoen aan omzet opleverde.
 
PA Consulting Group - Social Intelligence

Verminderde ontwikkelingstijd

Andere bedrijven maakten gebruik van social media om consumentenpanels te vormen om productideeën te reviewen. “Ik heb de innovatiecyclus bij grote bedrijven zien veranderen van 6 maanden naar de markt naar slechts twee weken, omdat zij door social media ideeën zeer snel konden testen”.
 
Volgens Sage laten deze voorbeelden zien dat social media analytics een strategische competentie wordt voor bedrijven. “Organisaties zien in dat social media niet alleen iets is voor social media marketing en het merkenbeleid maar het biedt ook mogelijkheden voor het verbeteren van kernprocessen. Kortom Social Intelligence biedt nieuwe mogelijkheden breed in de organisatie”.

De keerzijde van social media

Desalniettemin heeft social media ook een keerzijde, waarschuwt Sage. Hij heeft voorbeelden gezien waarbij werknemers onbedoeld bedrijfsgeheimen op social media openbaarden. “Mensen waren soms zo enthousiast over nieuwe productontwerpen dat ze deze deelden met vrienden via Facebook, en dachten dat ze dit in een besloten groep deelden” zegt hij. “Hun vrienden lieten het weer aan hun vrienden zien en concurrenten kregen er lucht van en lanceerden snel hun eigen producten”.
 
PA Consulting Group - Keerzijde Social Media
 
In een ander geval konden experts financiële problemen bij grote outsouringorganisaties, twee maanden voordat zij hun resultaten aankondigden, voorspellen door commentaren van werknemers te volgen. “Elke maand praatten zo’n 200 medewerkers op social media over het verlaten van de organisatie. Op een gegeven moment overschreden de negatieve geluiden zelfs de 500 grens”. Dit was een goede voorspeller dat het bedrijf slechte resultaten zou laten zien, wat twee maanden later een feit bleek tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

Nieuws

Meer nieuws over