Kurt Salmon: H&M supply chain klaar voor VS webwinkel

18 september 2013 Consultancy.nl

Begin 2011 maakte Hennes & Mauritz (H&M) hun plannen bekend om een online winkel in de Verenigde Staten te beginnen. Hoewel het wereldwijde modemerk in tientallen landen reeds online winkels had geopend, liep de geplande webwinkel in de VS steeds vertraging op. Formele redenen hiervoor ontbraken, maar analisten stelden dat de belangrijkste reden te maken had met problemen bij het organiseren van de supply chain voor het e-commerce kanaal in de VS. Nu, 2,5 jaar later, is H&M volgens Kurt Salmon deze logistieke hordes te boven gekomen en kon het afgelopen maand eindelijk de langverwachte online retailwinkel openen.

In januari 2011 bracht H&M haar klanten in de VS in vervoering toen het op Twitter de volgende aankondiging deed: “Goede morgen is nog zacht uitgedrukt! H&M heeft besloten om eind 2011/begin 2012 online winkelen in de VS mogelijk te maken. Blijf op de hoogte voor meer”. In de maanden die volgden, opende H&M tientallen online winkels overal ter wereld, waaronder in de UK en Duitsland. Maar de opening in de VS werd keer op keer uitgesteld.

Kurt Salmon - H&M Webwinkel

Supply chain
Waarom deed het bedrijf er zo lang over om een webwinkel in de VS te openen? Volgens Megan Donadio, retail consultant bij Kurt Salmon, is de supply chain de reden. “H&M wilde ervoor zorgen dat hun supply chain goed voorbereid zou zijn om de volumes in de VS aan te kunnen. Toen het de opening van de webwinkel aankondigde, maakte H&M een fout. Ze hadden moeten weten dat hun supply chain, logistieke processen en distributienetwerk de Amerikaanse markt (nog) niet aan zouden kunnen”. De retailconsultant benadrukt dat H&M niet uniek is in deze kwestie, retailers onderschatten vaak de supply chain van een e-commerce kanaal. “Inventory management kan al lastig zijn voor fysieke winkelketens, maar kan een absolute nachtmerrie voor e-commerce betekenen, vooral in grote markten zoals de VS”.

Inventory management
Na de implementatie van een groot supply chain transformatieprogramma, lijkt H&M nu klaar voor ’s werelds grootste e-commerce markt. Volgens Donadio hangt het succes van de webwinkel, vanuit een supply chain- en klantenservice oogpunt, af van hoe H&M de voorraden kan managen op een zeer holistisch niveau. “Als H&M dit met succes kan doen, en informatie binnen de front- en back-end systemen vloeiend kan integreren, dan zal het sterk presteren”.

De toevoeging van de Amerikaanse webwinkel geeft H&M – die bijna 300 fysieke winkels heeft in de VS – toegang tot een markt met een waarde van $54 miljard voor online gekochte kleding en accesoires.

Nieuws

Meer nieuws over