Deloitte: Minder supermarkten, maar wel groter

16 september 2013 Consultancy.nl

Nederland heeft steeds minder supermarkten. Tegelijkertijd worden de overgebleven supermarkten wel groter. Dit blijkt uit een marktanalyse van de supermarktbranche door adviesbureau Deloitte.

In 2010 telde Nederland 4.465 supermarkten. Drie jaar later is het aantal met 48 gedaald naar 4.417. Daarentegen is het gemiddelde aantal vierkante meters per supermarkt in de afgelopen jaren gestaag gestegen. Anno 2013 bedraagt de gemiddelde verkoop-vloeroppervlakte (V.V.O.) van een supermarkt 850 vierkante meter, zo’n 3% hoger dan de gemiddelde van 2010. Doordat de supermarktomzet groter is gestegen dan de stijging van het aantal vierkante meters is de gemiddelde vloerproductiviteit toegenomen met 2,7% tot €9.056/m2.

Deloitte - Aantal Supermarkten 1

Een onderverdeling van het aantal supermarkten per vierkante meter:

Deloitte - Aantal Supermarkten 2

Zelfstandige franchise ondernemers
Van de 4.417 supermarkten worden er momenteel 1.864 geëxploiteerd door zelfstandige ondernemers. In 2010 werden nog 1.994 supermarkten geëxploiteerd door zelfstandige ondernemers. Het aantal door zelfstandige ondernemers geëxploiteerde supermarkten is ten opzichte van 2010 met 130 afgenomen terwijl het totaal aantal supermarkten met 48 is afgenomen sinds 2010. Daarmee is nog 42,2% van de supermarkten in handen van zelfstandige ondernemers ten opzichte van 44,7% in 2010.

Volgens het adviesbureau staat het marktaandeel in aantal supermarkten niet gelijk aan het marktaandeel in termen van omzet. De consultants schatten dat de zelfstandige ondernemers een marktaandeel hebben van ‘maar’ 35,3% van de totale supermarktomzet. Dit is te verklaren door het feit dat zelfstandige ondernemers vaker kleine(re) winkels exploiteren en de grote vestigingen vaker door filiaalbedrijven geëxploiteerd worden.

Deloitte - Marktaandeel Franchise Ondernemers

Nieuws

Meer nieuws over