Acht kenmerken van goede strategy consultants

13 september 2013 Consultancy.nl

Typerend voor old-school consultancybureaus is dat zij met een team naar binnen denderen, input komen ophalen, gaan zitten analyseren, om vervolgens de resultaten aan de Directie te presenteren. Niet OK. Het nieuwe denken is #samendoen.

Het resultaat wordt beter als directieleden, managers en medewerkers van bedrijven een grote en actieve rol hebben in het maken van hun strategie. Zelf bedrijfs- en marktanalyses uitvoeren, zelf oplossingen en concepten bedenken en uitwerken, zelf financiële business cases bouwen en zelf projecten uitvoeren.  Zo wordt vernieuwing helemaal van de organisatie zelf.

Waar zijn consultants dan nog goed voor? Meedenken mee over de aanpak, nieuwe ideeën inbrengen, inspireren met kennis en voorbeelden, kritische vragen stellen, voorstellen en resultaten reviewen en beoordelen, iedereen bij de les houden. Consultants zijn uitermate geschikt om groepen mensen bij elkaar te brengen, werksessies en bijeenkomsten te organiseren en faciliteren, te helpen met het visualiseren van uitkomsten en resultaten en besluitvorming voor te bereiden.

Samenwerking tussen bedrijven en consultants volgt het model van: voordoen – meedoen – zelf doen. Samen doen dus, waarbij de consultant écht helpt. Dat leidt tot betere adviezen en oplossingen en is ook nog eens stukken goedkoper.

Acht kenmerken
Uit onze ervaringen van de afgelopen jaren en vele gesprekken met klanten hebben we een lijstje samengesteld van criteria waaraan een goede strategieconsultant zou moeten voldoen:

  • Toegankelijk en laagdrempelig.
  • Durft veel open vragen te stellen
  • Helpt door kritisch te zijn bij aannames en vooronderstellingen die worden gedaan
  • Maakt bondige plannen, en stimuleert om aan de slag te gaan. Start experimenten, meet resultaten, valideert en leert.
  • Is zich bewust van z’n rol als katalysator en helpt bedrijven zelf aan de slag te gaan
  • Stimuleert co-creatie: betrekt medewerkers en/of de omgeving van het bedrijf, zoals klanten. Gebruikt creatieve werkvormen en moderne media om samenwerking te bevorderen.
  • Start van het begin af aan met het overdragen van kennis, methoden en tools aan de klant.
  • Laat blijvende indrukken achter door visualisatie. Dit brengt strategie tot leven, als symbool voor vernieuwing. Goed ontworpen en via media van deze tijd: infographics, video’s, prototype van web- of mobiele sites, games, 3D printing, etc.

Een artikel van Strategiemakers, een adviesbureau gespecialiseerd in strategische vernieuwing.

Nieuws

Meer nieuws over