OC&C: Top 50 FMCG firma's verzilveren China te weinig

11 september 2013 Consultancy.nl

Als ’s werelds toonaangevende producenten van consumentengoederen hun groei willen stimuleren, dan doen ze er verstandig aan om hun aanwezigheid in China snel te vergroten. Ook liggen er volop kansen in de zuivel-, snoep & snacks- en verpakt voedsel segmenten. Dit blijkt uit een marktanalyse van de levensmiddelenbranche door de consultancy organisatie OC&C Strategy Consultants.

In de studie concluderen de consultants dat met het oog op groeimogelijkheden, FMCG bedrijven zich moeten richten op de BRIC landen, en een handjevol grote Aziatische en Afrikaanse markten. Vorig jaar werd de BRIC markt (Brazilië, Rusland, India, en China) voor levensmiddelen op een waarde van $351 miljard geschat. China is met een markt van $154 miljard goed voor 44% van de BRIC markt, waardoor het de strategische focus van het topmanagement van bedrijven verdient. Hoewel deze markt dus essentieel is, hebben de top 50 bedrijven er slechts een marktaandeel van 17%.

Ter vergelijking, binnen de gehele BRIC regio is het gemiddelde aandeel van de top 50 bedrijven 27%. Wat maakt de Chinese markt dan zo verschillend? Ten eerste, de relatieve sterkte van ‘lokale tijgers’, vaak om historische redenen en/of overheidsbeleid ten aanzien van marktintrede, is groot. Ten tweede, de marktfragmentatie is relatief hoog, wat wordt geïllustreerd door het feit dat bijna de helft (45%) van de markt in het bezit is van een grote groep bedrijven.

OCC BRIC 1

Het adviesbureau deed dezelfde analyse op segmentniveau. De resultaten laten zien dat drie segmenten onvoldoende focus krijgen van de top 50 levensmiddelenbedrijven. Met name binnen de zuivel- en snoep & snacks segmenten, beide goed voor zo’n 20% van de markt, zijn multinationals ondervertegenwoordigd. Zo hebben ze ‘maar’ 18% van de zuivelmarkt in handen en 10% van het snoep & snacks segment. Binnen het verpakte voedsel  segment kan nog meer terrein gewonnen worden – 97% van de markt is in het bezit van niet-top-50 corporaties.

OCC BRIC 2

Nieuws

Meer nieuws over